Umělý blesk osvětluje nový elektromobil

Umělý blesk osvětluje nový elektromobil

01. 04. 2019

Do střechy elektromobilu bijí blesky – přesněji jejich napodobeniny. Jsme v hale testovací laboratoře Siemensu v Berlíně. Elektrické výboje zde dosahují hodnoty až tří milionů voltů. Na střeše auta vytvářejí působivě tančící ohnivé plameny. Jejich světlo ozařuje celou halu a doprovází je pulzující praskání. Autu se podle očekávání nic nestane.

V testovacím prostoru laboratoře o rozměrech 42 x 32 x 25 metrů se obvykle zkoumá vliv elektrických výbojů – které vytváří generátor velikosti domu – na technická zařízení, zejména na elektrickou techniku, jež se zde vyrábí. „V létě, když se toho ve světě moc neděje, ale je sezóna bouřek, se občas ozvou novináři s prosbou, jestli bychom nemohli napodobit blesk, který udeří do automobilu,“ říká Thomas Baars z tohoto berlínského závodu pro výrobu spínačů. V novinách se skutečně dobře vyjímají fotografie auta, do kterého bije elektrický výboj, ale lidem uvnitř se nic nestane, protože automobilová karosérie působí jako Faradayova klec, po níž výboj sklouzne, aniž by se elektrické pole dostalo dovnitř. Ale v tomto případě jde o něco jiného. Tentokrát jde o test, o nějž byl Siemens požádán automobilkou Audi, která jej chtěla pro jeden z konceptů svého prvního elektromobilu. Prototyp je zvaný e-tron a jeho různé verze představuje Audi od roku 2009 (v podstatě automobilka vyvíjí verze od sportovního vozu po SUV).

Superrychlé nabíjení

Umělé elektrické výboje, předváděné před více než osmdesáti novináři ze šestnácti zemí, mají  dokázat, že součástkám elektromobilu rázové napětí blesku neublíží. Ale hlavně tu vzniká působivé reklamní poselství: elektromobil se nabíjí rychle jako blesk. Je to pochopitelně nadsázka. Blesk ještě nedokáže nabít baterie elektromobilu. A ty se za zlomek sekundy nedají nabít ani z jiného zdroje. Ovšem prototyp Audi e-tron se i tak nabíjí z dnešního pohledu bleskově – využívá evropský standard CCS (Combined Charging System) a dosahuje rekordního výkonu nabíjení až 150 kW, který umožňuje mít baterii plnou už za necelou půlhodinu. Sada lithium-iontových akumulátorů je umístěná pod podlahou vozu a skladuje 95 kWh energie, což má umožnit dojezd i přes 400 kilometrů. Podle plánů by v Evropě mělo být do konce roku 2018 v provozu na dvě stovky nabíjecích stanic schopných vysokorychlostního nabíjení, každá se šesti zásuvkami. Do roku 2020 by se tato síť podél dálnic a hlavních dopravních uzlů měla zdvojnásobit na 400 stanic. Nicméně konstruktéři připravili prototyp e-tron nejen na rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, ale také na běžné nabíjení střídavým proudem na cestách i doma, v tomto případě ovšem pomaleji. Běžně dodávaný přenosný nabíjecí systém umožní po připojení k zásuvce domácí elektrické sítě 230 V nabíjecí výkon až 2,3 kW, nebo při připojení k zásuvce s třífázovým proudem 400 V nabíjecí výkon až 11 kW – v tomto případě budou vybité akumulátory plné asi za osm a půl hodiny. Na přání dodávaný silnější nabíjecí systém zvýší nabíjecí výkon na 22 kW, pokud bude elektricky poháněné auto vybaveno nezbytným druhým nabíjecím zařízením.

Efektivní propojení s domácností

Při domácím nabíjení systém umožní automaticky upravit intenzitu nabíjení podle aktuální elektrické spotřeby domácnosti i podle ceny elektřiny v dané části dne. Majitel si jen nastaví, v kolik hodin chce mít plně nabité auto připraveno k jízdě. Také možnosti dobíjení na cestách, pokud majitel nechce „bleskový“ výsledek, se zvyšují, protože pak je možné využít 65 000 nabíjecích stanic v Evropě. Aplikace pro plánování dlouhých cest umožňuje přímo v automobilu najít nejvhodnější trasu, která počítá s intenzitou dopravy i s optimálním rozmístěním nabíjecích stanic. A řidič si může předem nařídit nebo na dálku spustit vytápění nebo naopak ochlazení vozidla, aby si pak sedal už do příjemného prostředí. První elektromobily Audi by měly přijít na trh koncem roku 2018. Podle dostupných informací by měly mít výkon 300 kW a zrychlení z nuly na sto kilometrů za méně než šest sekund. A budou samozřejmě vybaveny rekuperací, která energii brzdění mění v elektřinu a vrací zpět do baterie, aby prodloužila dojezd. Zpočátku budou moci majitelé elektromobilů Audi používat speciální platební kartu pro přístup k elektrickému nabíjení a jeho placení. Od roku 2019 se předpokládá zabudovaný systém autorizace přímo v automobilu, který sám odemkne nabíjecí stanici a zprostředkuje zaplacení.

Líbil se vám článek?