První off-road na solární energii navrhli studenti

První off-road na solární energii navrhli studenti

07. 04. 2025

Kdo by si tipl, že se první terénní vůz poháněný čistě solární energií zrodí v některé z význačných světových automobilek, ten by se mýlil. Vůz s názvem Stella Terra navrhl tým 22 studentů Technické univerzity v Eindhovenu (Nizozemsko) za významné podpory společnosti Siemens.

Stavět vozidla, která jezdí výhradně na solární pohon, je pro studenty z Eindhovenu běžnou praxí. Každé dva roky přijdou s jedním novým. Tentokrát si ale stanovili opravdu těžký úkol: postavit solární off-road, který bude splňovat všechna požadovaná kritéria a obstojí v závěrečném terénním testu, který se uskuteční v Maroku.

Lehké, pevné a výkonné

Základním kritériem úspěšnosti každého nového modelu vozu na solární pohon je, kolik kilometrů je schopen ujet čistě na energii získanou ze slunce. Čím více, tím pochopitelně lépe. Proto se při výrobě těchto vozidel využívají ultralehké konstrukce a aerodynamické tvary. Proti tomu ale působí váha baterie, která je značná a nelze ji nijak obejít. Off-road navíc musí být schopen zvládnout jízdu v nerovném a často vysoce prašném terénu, kde trvale hrozí poškození karoserie i solárních panelů dopadem štěrku, písku nebo i větších kamenů. Solární panely jsou na Stella Terra umístěny nejen na střeše, ale také na přední i zadní části karoserie. Díky velké ploše a výkonu dokážou vyrobit dostatek energie, která zajistí požadované jízdní vlastnosti a stačí i k tomu, aby se na palubu automobilu mohl nainstalovat vařič nebo nabíječka na telefony. I přes to všechno tento vůz váží pouhých 1 200 kg. Pokud na solární panely dopadá dostatek slunečního světla, dobití baterie do plné kapacity trvá dva až tři dny. Poté lze s tímto vozem ujet v noci 500 km bez zastávek, za slunečného dne se dojezd prodlužuje na 650 km. Stella Terra je schválená pro provoz na veřejných komunikacích s omezenou maximální rychlostí na 145 km/h.

Digitalizace a udržitelnost

Vůz Stella Terra se podařilo postavit během jediného roku, a to díky využití pokročilých digitálních technologií. Základní sadu nástrojů poskytla společnost Siemens Digital Industries v Nizozemsku. Realizační tým využíval například simulační software od společnosti Siemens – NX a Simcenter 3D. S pomocí těchto nástrojů bylo možné vytvořit digitální prototyp rychle a současně efektivně. Vzniklé digitální dvojče bylo poté testováno v simulovaných podmínkách, takže samotný proces fyzické konstrukce již byl v podstatě bezchybný a extrémně rychlý. Významnou roli v projektu sehrál také systém Teamcenter PLM, ve kterém lze všechny návrhy, rozhodnutí, referenční práce a data ukládat v reálném čase. Díky tomu mají všichni účastníci projektu vždy přístup ke správným a nejaktuálnějším informacím. A přístup k těmto datům bude mít v budoucnu i nová skupina studentů, která může plynule navázat na práci předchozího týmu, aniž se některé informace během výměny lidí ztratí.

Inspirace prostřednictvím skutečných projektů

Projekt Stella Terra má pro Siemens velký význam a sám o sobě má velký přesah. Kromě udržitelné mobility se jednoznačně dotýká i dalších témat, která jsou pro Siemens klíčová, jako je urychlení energetické transformace, přínos pro společnost a v neposlední řadě také předávání znalostí a zkušeností nové generaci techniků. Protože Stella Terra je plně autonomní, lze ji provozovat i v oblastech bez nabíjecí infrastruktury. Například v odlehlých oblastech, kde je velmi těžké zajistit místním obyvatelům spolehlivou dopravu k lékaři anebo například dětem do školy. Spolupráce se Solar Team Eindhoven dokonale zapadá do výzkumného a inovačního ekosystému Siemens, v rámci kterého Siemens spolupracuje s předními univerzitami po celém světě. Díky němu mají budoucí odborníci možnost získávat cenné zkušenosti a znalosti a také se učí společně vytvářet inovace a odhalují možnosti a obrovský potenciál digitalizace. Inspirace budoucích generací prostřednictvím skutečné realizace výzkumných a vývojových projektů je základním cílem v rámci výzkumného a inovačního ekosystému Siemens. „Stella Terra představuje důležitý krok směrem k mobilitě na venkově s obrovským společenským dopadem,“ říká Peter Körte, technický ředitel a ředitel pro strategii společnosti Siemens. „S využitím našich řešení z portfolia Siemens Xcelerator pro návrh, spolupráci a simulaci tým vyvinul udržitelné vozidlo, které nás poveze k ekologičtější budoucnosti. Z této spolupráce mám velikou radost a nemohu se dočkat, co bude dál." 

Křest Marokem

„Křest ohněm“ podstoupila Stella Terra vloni v říjnu v Maroku. Její posádka absolvovala více než 1 000 km dlouhou cestu od severního pobřeží až po saharskou poušť na jihu. A nebyla to cesta ledajaká. Maroko je známé extrémní proměnlivostí terénu z kilometru na kilometr.

710 km

Auto muselo projet vším, co si jen dokážeme představit. A tady se ukázalo, jaké další výhody má jeho lehká konstrukce. Kromě dlouhého dojezdu, který dosáhl až 710 km na silnicích a okolo 550 km mimo vozovky, mnohem méně často uvázlo v blátě či v písku a nenamáhalo tolik pérování. 


Ve výsledku Stella Terra prokázala o třetinu vyšší účinnost, než se předpokládalo. I když vše dopadlo nad očekávání dobře, to nejtěžší má „Zemská hvězda“ teprve před sebou. Od prototypu k masové výrobě je dlouhá cesta. Její budoucnost má teď již v rukou trh, který rozhodne, zda se začne vyrábět a prodávat, anebo ne. Ať již to dopadne jakkoliv, jedno je jisté: pro automobilové velikány je obrovskou inspirací, jak inovovat rychleji a směrem k trvale udržitelné a široce dostupné mobilitě. 

 

Líbil se vám článek?