Když vyrazíme do hor lyžovat, myslíme na lanovku především jako na prostředek, který nás dopraví nahoru, abychom mohli sjet dolů.
O vleky už nikdo nestojí, stěžují si vlekaři. Zvítězily lanovky. Pro ty novodobé visuté byl důležitý vynález moderního ocelového lana (1834 Němec W. A. J. Albert), jejich boom však přišel až po 2. světové válce. Dnes máme celou záplavu nejrůznějších systémů a lanovkových rekordů. Snad nepřijdeme zcela o ty vlídné, pomalé, které vám v létě umožní pozorovat pod sebou hřiby a v zimě zvěř.
Lanovky české
Víte, že nejstarší lanovou dráhou svého druhu v Evropě byla visutá sedačková lanovka, která vyvážela turisty na Sněžku až do května roku 2012? První úsek z Pece na Růžovou horu byl uveden do provozu 15. ledna 1949, až na Sněžku vyjeli za 25 minut první cestující ve stejném roce 10. listopadu. Od prosince 2013 máme místo otevřené dvousedačky jednolanovou oběžnou lanovou dráhu se čtyřmístnými uzavřenými kabinami, které se ve stanicích odpojují od tažného lana. Jízda na vrchol dnes trvá 16 minut. Nástupní stanice jsou Pec pod Sněžkou – Růžová hora – Sněžka, horní úsek byl zprovozněn po dvouměsíčním provozu. Zařízení je koncipováno jako dvě samostatné lanové dráhy s pohony ve stanici Růžová hora. V této stanici se lanovky propojí bez dřívějšího přestupování. Poslední dobou se také hodně mluvilo o moderní odpojitelné čtyřsedačkové lanovce Doppelmayr s oranžovými bublinami, která vede na vrchol Klínovce. Spolu s lanovou dráhou ve Skiparku Červená Voda patří k prvním čtyřmístným „bublinám“ na našem území. Nová sedačková lanovka v Krušných horách je první dokončenou stavbou projektu, který má ve čtyřech etapách do roku 2020 spojit české a německé zimní areály. Oranžová kráska vás dopraví na vrchol za 4 a půl minuty. Při zátěžové zkoušce postoupila ryze český test: vozila na vrchol Klínovce sudy piva o celkové váze 17 tun. Té můžete věřit.
Není náhoda, že mezi deseti nejzajímavějšími lanovkami světa je hned šest alpských:
FRANCOUZSKÉ ALPY
- Kabinka Vanoise Express z La Plagne do Les Arcs pobere přes 200 osob, jízda přes údolí trvá čtyři minuty.
- Kabinka Aiguille du Midi z Chamonix z nadmořské výšky 1035 m vystoupá do 3842 m. Jede dvacet minut, část jízdy zahrnuje 80% stoupání. Z vrcholu vede několik sjezdů mimo sjezdovky včetně slavného Vallée Blanche.
- Gondoly de la Grave – jen pro odvážné! Vyjedou až do 3200 m na vrchol hory Meije, odkud nevedou žádné značené svahy.
- Sedačka Leissieres Expres ve Val d´Isere, super rychlá „horská dráha“ na vrchol Ouillette (2800 m), dolů padá druhou stranou a extrémně prudké klesání dráždí žaludek – končí na ledovci Pissaillas.
ŠVÝCARSKÉ ALPY
- Gondola Titlis Rotaris z horní stanice vrcholu Stand (2430 m) na Klein Titlis (3020 m) se skvělým lyžováním mimo značené tratě. Jízda trvá pět minut, během ní se lanovka otočí o 360 stupňů.
RAKOUSKÉ ALPY
- Kabinka Valluga II, St. Anton. Na vrchol jede Valluga I, adrenalin ale nabídne dvojka – malá pětimístná lanovka na vyhlídkové místo ve výšce 2811 m. Využít lze jen s lyžemi či snowboardem, v doprovodu horského vůdce můžete sjet severní svahy mimo sjezdovky.
Zajímavostí je u nás víc, třeba to, že v Karlově pod Pradědem máme nejkratší odpojitelnou lanovkou v České republice (délka 609 m, převýšení 140 m). Jízda trvá něco málo přes dvě minuty, přepravní kapacitou však sahá tato lanovka po dalším českém rekordu: Ano, za 2880 osob za hodinu drží mezi čtyřsedačkami první místo. Víc, celkem 3200 osob za hodinu, dokáže přesunout zdola nahoru jen lanovka v Koutech nad Desnou – ovšem ta je šestimístná (a zatím jediná toho druhu u nás).
A co Evropa?
Má náskok, to je jasné. Středisko Laax ve švýcarském Graubündenu představilo jako světovou novinku solární sedačkovou lanovku v designu Porsche s mnoha technickými inovacemi. Solární vytápění sedačky a větší rychlost oproti běžným jsou u Porsche lanovky samozřejmé, wellness sedačku lze natočit o 45 stupňů pro lepší výhledy. Ale už je překonaná. Jiná Švýcarka – lanovka Titlis Rotair – se otáčí rovnou o 360 stupňů a poskytuje cestujícím panoramatický pohled na skalní masivy. Nahoře se pak při dobrém počasí můžete juknout na vrcholy Jungfrau nebo Eigeru či dohlédnout až do Luzernu.
Rakouské středisko Ischgl má zase inženýrský zázrak. Třílanová gondola vozí lyžaře na Pardatschgrat (2616 m). Kvůli specifické geologické situaci a riziku sesuvů půdy stojí vše na několika samostatných základech, jejichž výška je ovládána hydraulickými válci. Celá horní stanice je kvůli bezpečnosti ukotvena pomocí 140 m dlouhých lan do skal. Za nejkrásnější, nejznámější či nejdobrodružnější však asi ještě dlouho bude označována lanovka mířící ze Chamonix na Aiguille du Midi. První úsek překonáte za slabých deset minut, při druhém postupně kabina ztichne. Nikde žádná podpěra, gondola letí proti skále. Pod vámi asi 1,5 km hluboká propast … Neláká vás? Krásnou zimu!