Potravinářský průmysl dnes čelí obrovskému tlaku. Na jedné straně spotřebitelé hlídají kvalitu potravin, na druhé straně obchodní řetězce vyžadují nejnižší možné ceny a neustále posouvají hranice flexibility dodávek. Navíc i do této oblasti přichází trend digitalizace a Průmyslu 4.0, do kterého by se výrobní závody rády zapojily, ale často nevědí jak. O tom, jak zvládnout tuto nelehkou situaci, jak v celém procesu může pomoci Siemens a co s tím mají společného data, jsme si povídali s Martinem Kočím, Key Account Managerem společnosti Siemens pro oblast Food & Beverage (F&B).
„Současným trendem je maximálně zefektivnit výrobu, aby se zvýšila flexibilita v reakcích na požadavky trhu. Obrovskou konkurenčního výhodou je digitalizace závodu, protože umožňuje zmapovat a výrazně posílit efektivitu celého procesu výroby.”
Martin Kočí, Key Account Manager společnosti Siemens pro oblast Food & Beverage
Na jaké úrovni jsou dnes průmyslové podniky v oblasti Food & Beverage (F&B) v České republice v porovnání se světem?
V České republice působí řada velkých výrobců potravin a nápojů z řad nadnárodních koncernů, jejichž výrobní standardy jsou srovnatelné s ostatními evropskými zeměmi nebo s USA. Tyto podniky za posledních dvacet let masivně investovaly do modernizace svých provozů, a tak dnes mezi jejich českými a zahraničními výrobnami není prakticky rozdíl.
Vedle nich působí na českém trhu ještě řada menších lokálních výrobců, kteří na takové úrovni nejsou. Zde je samozřejmě potenciál pro modernizaci a přiblížení se evropskému standardu, ale důležitým aspektem je také velikost našeho trhu a návratnost vložených investic.
Jaké oblasti potravinářského průmyslu jsou u nás nejvíce zastoupeny?
Pivovary, mlékárny, masný průmysl a cukrovary. Dále výrobci soft a alkoholických nápojů, pekárny, výrobci čokolády a bonbonů.
Jaké jsou aktuální trendy v oblasti F&B
Náš trh se dostal do bodu diferenciace zákaznických preferencí. Po letech nadšení z průmyslových produktů světových značek, které se vyrábějí ve velkých objemech a chutnají i vypadají za všech okolností stejně, začínají zákazníci vyhledávat lokální a malé výrobce, již si zakládají na originalitě svých výrobků a sezónní nabídce.
Tuto skupinu zákazníků zajímá původ a kvalita potravin a jsou ochotni si za ni připlatit. Dobře to dokládá stále rostoucí obliba farmářských trhů nebo celá řada nově vzniklých malých lokálních pivovarů.
Většina zákazníků společnosti Siemens však pochází z řady velkých průmyslových výrobců potravin a nápojů a dodává své výrobky do velkých obchodních řetězců. Ty jsou známé svou velmi agresivní obchodní politikou, kdy nekompromisně tlačí své dodavatele s cenami na nejnižší možnou úroveň a zároveň požadují flexibilitu ve výrobě s možností skokově navyšovat objem a měnit druhy zboží. V takových podmínkách mohou naši zákazníci uspět pouze s maximálně efektivní výrobou, která jim umožňuje reagovat na požadavky trhu dostatečně operativně a bez zbytečných nákladů.
Jak jim v tom Siemens může pomoci?
Máme nástroje pro dosažení a další rozvoj efektivity, rychlosti i kvality výroby pomocí nejmodernějších řešení z oblasti průmyslové automatizace a tzv. Digitální továrny Siemens. V potravinářství ale nestačí jen kvalitně vyrábět, je nezbytné mít celý proces také přesně zdokumentovaný.
A my umíme vyřešit i problémy s neustále se zvyšujícími objemy dat, která musí výrobci potravin generovat, shromažďovat a reportovat. To se týká především (ale nejen) masného průmyslu, kde je dnes nutné dokládat informace nejen o původu masa, ale i datum a místo porážky, z jakého chovu zvíře pocházelo, čím bylo krmeno, kdy, kdo a jakou technologií výrobek zpracoval atd. Sledování celého výrobního řetězce, tzv. traceabilita, je velmi náročná a vyžaduje zpracování a reportování velkého množství dat.
Jaká řešení Siemens speciálně pro tuto oblast průmyslu nabízí?
V oblasti řídicích systémů a procesní automatizace je nedostižný náš řídicí systém Simatic PCS 7 se speciálními softwarovými balíky pro pivovary, mlékárny a cukrovary. Jeho nasazení výrazně usnadňuje chod takto specifických a náročných provozů a pomáhá řídit a spravovat velké výrobní celky s minimálním počtem osob z jednoho centrálního velína. Unikátní funkcí systému Simatic PCS 7 je diagnostika poruchových stavů, které dokáže sám přesně specifikovat i lokalizovat. Výrazně tak urychluje opravu a uvedení linky zpět do provozu a zkracuje prostoje.
Integrováním moderních prvků lze vytvořit maximálně efektivní a kompatibilní celek, který dokáže nejen pružně reagovat na požadavky výroby, ale také šetřit elektrickou energii. Na realizaci zakázek spolupracujeme s dalšími divizemi společnosti Siemens a snažíme se vždy najít maximálně výhodné a komplexní řešení v konceptu Průmyslu 4.0.
A jak může Siemens pomoci zákazníkům s digitalizací závodu?
Klíčovým nástrojem pro zvládnutí záplavy podnikových dat je nová cloudová platforma Siemens pro správu a analýzu dat MindSphere. Ta umožňuje zcela revolučním způsobem spravovat a analyzovat data nejen z výroby, ale i ze samotných výrobních zařízení, a výrazně tak zvyšuje efektivitu celého provozu. Samozřejmostí je dnes i management energetické náročnosti nebo spotřeby vody a přesné přehledy o aktuálním stavu výroby dané linky.
„Sběr dat a jejich analýza se stávají čím dál důležitějšími i v potravinářském průmyslu.”
Vaši zákazníci dnes data z výroby nezpracovávají?
Zpracovávají, protože mají povinnost reportovat jisté hodnoty a ukazatele svým mateřským společnostem, ale možnosti digitalizace ještě téměř nikdo z nich nevyužívá plně ve svůj prospěch. V porovnání se schopnostmi MindSphere chybí stávajícím dílčím softwarovým řešením integrita, komplexnost a kompetentnost.
Věřím, že tato situace se v dohledné době dramaticky změní, protože digitalizace podniku s sebou nese nesmírné konkurenční výhody právě v podchycení efektivity celého procesu výroby.
Jakou vidíte budoucnost potravinářského průmyslu?
Myslím, že současný trend průmyslové automatizace, digitalizace a propojování výroby do nadřazených systémů bude dále pokračovat. Tlak na efektivitu provozu a maximální výkon tady totiž bude vždy.