Čtyřiatřicet plně automatizovaných souprav od Siemense umožní provoz na připravované nové lince vídeňského metra, a zlepší tak dopravní možnosti pro 1,8 milionu Vídeňanů i pro návštěvníky metropole na Dunaji.
Moderní metro ve Vídni (U-Bahn, čili Untergrundbahn – podzemní dráha) zahájilo svůj zkušební provoz v roce 1976. A teď pozor, malý test pozornosti: Jeho zcela první linka nese možná poněkud matoucí označení U4. O dva roky později následovala druhá linka (U1), pak v roce 1980 začala jezdit linka U2, v roce 1989 linka U6 a o další dva roky později zatím poslední linka U3.
Pokud jste se v tomto výčtu dokázali bystře zorientovat (nebo pokud si to z návštěv Vídně pamatujete), víte, že rakouská metropole teď má pět linek metra (U1 až U4 a U6), a v číselné řadě jí tedy chybí linka U5. Ta by měla začít jezdit v roce 2024. I díky Siemensu.
„Metro zajišťuje 39 % veškeré přepravy Vídeňanů i návštěvníků.“
Pět nyní provozovaných linek vídeňského metra celkem měří 84 kilometry a má stovku stanic (některé jsou přestupní pro dvě či tři linky). Podle posledních dostupných statistik je pro cestování po tomto městě nejdůležitější veřejná doprava, zajišťuje 39 procent vší přepravy Vídeňanů i návštěvníků. Poslední linka metra, tedy U5, by mohla zastoupení hromadné dopravy podstatně posílit.
Od Stříbrného šípu po typ X
Není to první dodávka Siemense pro vídeňské metro. „Těší nás, že naše dlouhodobé blízké partnerství s vídeňským dopravním podnikem trvá už řadu let,“ hodnotí Sabrina Soussan, ředitelka divize mobility koncernu Siemens. „Po vozech s přezdívkou Stříbrný šíp (Silberpfeil) z roku 1972 a vozech typu V z roku 2000 je tato zakázka dalším skvělým úspěchem, který nám umožní vyrobit už třetí generaci metra přímo v místě našeho sídla – tedy ve Vídni a pro Vídeň,“ dodala s narážkou na fakt, že produkce vlaků bude probíhat ve vídeňském závodě společnosti Siemens.
Nově objednané soupravy metra typu X jsou šestivozové. Kromě toho, že zakázka, uzavřená koncem roku 2017, počítá s dodáním 34 takovýchto souprav, v jejím rámci byla uzavřena i smlouva na údržbu vlaků po dobu 24 let a opci na dalších 11 souprav.
Dodávky prvních vlaků pro metro se plánují od poloviny roku 2020, poslední budou předány v roce 2030. Na lince U5 budou jezdit maximální provozní rychlostí 80 km/h jako automatické, bez řidiče. Ale připraveny jsou tak, aby umožňovaly i provoz poloautomatický nebo úplně s řidičem, a to na linkách U1 až U4 – ostatně na nich začnou soupravy X jezdit ještě před otevřením poslední linky metra.
„Získáme kvalitní a moderní vlaky metra, které se hodí pro naši současnou infrastrukturu,“ pochvaluje si Günter Steinbauer, ředitel dopravního podniku Wiener Linien, a dodává, že léty ověřená spolupráce se Siemensem spolu s dlouhodobou smlouvou o údržbě zajistí dlouhodobou kvalitu vlaků i péči o ně.
Pohodlný pohyb cestujících
Šestivozové soupravy typu X jsou celé průchozí a nabízejí vzdušný a prostorný interiér. Kabina řidiče (ať už obsazená nebo neobsazená) je oddělena průhlednou zástěnou, takže se cestujícím otevírá zcela nový pohled z metra na trať.
Rozmístění sedadel nabízí pasažérům dostatek prostoru a současně jim umožňuje snadný pohyb ve vozidle. Do víceúčelového prostoru, který je určen zejména pro osoby na vozíku, je samozřejmě bezbariérový přístup.
Přímo do vozů metra bude rovněž instalován informační systém FGI Plus o jízdě vlaků a o navazujících spojích, s panely nad každými dveřmi. Z nich se cestující před příjezdem do stanice snadno dozvědí, jak mohou dále pokračovat ke svému cíli. To je příjemné a užitečné pro lidi, ale současně umožní plynulý pohyb cestujících ve stanici.
Konstruktéři mysleli také na životní prostředí. Na vozy lehké konstrukce je použito více než 90 procent materiálů, které se dají recyklovat. Nízkou spotřebu energie zajistí jak využívání LED osvětlení, tak i vysoce efektivní vytápění a systém klimatizace. Při brždění se energie rekuperuje zpět do sítě.
Pražská paralela
Když se mluví o stavbě další linky metra ve Vídni, nelze si nevšimnout určité paralely s Prahou. V českém hlavním městě se také plánuje stavba nové linky. V tomto případě nese označení trasa D a v první fázi, kde by měl provoz začít snad už v roce 2023, má vést z Pankráce do Písnice. Pak se má protáhnout k náměstí Míru. Další úvahy o tom, jestli bude trasa dále pokračovat na Žižkov namísto spekulovaných Vysočan a náměstí Republiky, zatím zůstávají ve stadiu zvažování.
I v tomto případě se počítá s linkou automatickou, bez strojvůdců. A v těchto souvislostech se v médiích objevují zmínky o tom, že by se na jejím provozu mohl podílet Siemens. Ten se ostatně nyní stará o linku C, na níž od roku 2000 jezdí soupravy nazvané M1 a vyrobené a udržované Siemensem (životnost mají nastavenou na 30 let). Schopnost dodat moderní vlakové soupravy i pro linku D v Praze Siemens určitě má – jak vlastně dokazuje i zájem o jeho techniku pro podzemí ve Vídni.