Když elektromobil, tak sdílený

Když elektromobil, tak sdílený

09. 01. 2020

Kola, koloběžky i skútry se líbily. Start-up GreenGo chce nyní Čechům představit výhody půjčování elektromobilů.

Soukromý tryskáč je sice užitečná „hračka“, když se chcete v klidu a pohodlí dostat, kam potřebujete – ale zato hračka notně drahá. Většinu času jen stojí, a i samotné stání vyjde draho.A tak se v 21. století rozběhl úspěšný byznys se sdílením těchto strojů.Koupit si jednu šestnáctinu „bizjetu“ vyjde výrazně levněji, a ještě značně ubude starostí s obstaráváním posádky či zajištěním stání.Nechceme tím říci, že sdílení je pouze pro horní jedno procento. Chceme jen pružný a všestranný koncept, že si najde místo k životu ve všemožných oblastech. Její životaschopnost je až překvapivá.Jedna její nová odnož raší i v České republice. Do ostrého provozu se chystá pražská pobočka společnosti GreenGo, specialistů na sdílení elektrických aut.

Maďarští „dobyvatelé“

GreenGo je relativně mladá společnost. Začala v Budapešti v roce 2016 se 45 elektromobily, dnes jich má v maďarském hlavním městě tři stovky. Ze společnosti využívající elektrické Volkswageny se stal jeden z hlavních carsharingových poskytovatelů ve městě na Dunaji a dnes má necelých 30 tisíc aktivních uživatelů. Praha by měla být prvním krokem v plánované expanzi společnosti z domovské Budapešti do dalších středo– a východoevropských měst. „Po zajištění provozu vozů GreenGo v Budapešti jsme chtěli expandovat do dalšího středoevropského města, které nabízí skvělé obchodní příležitosti, má vztah ke carsharingu, sdílí některé podrobnosti s Budapeští jako například velikost a je blízko naší základně,“ řekl k rozšíření generální ředitel GreenGo Bálint Michaletzky. Provoz v Praze začne během posledního čtvrtletí letošního roku. „Podle nás je to vhodná doba, aby potenciální zákazníci, kteří si zvykli používat služby sdílené mobility třeba v podobě kol či skútrů, přestoupili i na elektroauta,“ vysvětluje záměr Šimon Čapek, který českou pobočku povede. Stačí si stáhnout aplikaci a zaregistrovat se. Vedle čísla platební karty a fotografie řidičského průkazu bude potřeba pořídit i své selfie. Po ověření, že jde skutečně o daného řidiče, může být už během pár chvil na silnici nový elektromobilista.

Začíná se na stovce

Start v Praze bude díky lepšímu zázemí „ostřejší“ než svého času v Budapešti. „Začínáme zhruba se stovkou aut v oblasti širší Prahy,“ říká Čapek. Díky tomu by měl libovolný zákazník v centru Prahy dojít k volnému vozu během pěti, maximálně sedmi minut. Na provoz flotily bude firma zatím používat sedm nabíjecích stanic. Tři budou partnerské, čtyři bude provozovat a vlastnit sama, a v těchto čtyřech případech půjde o rychlonabíjecí stanice společnosti Siemens CPC 50 kW. Budou strategicky rozmístěny v různých částech hlavního města, aby nebylo ani kvůli dobíjení nutno přejíždět přes oblasti s největším provozem, například přes magistrálu v blízkosti Národního muzea. Vozy budou minimálně v první fázi nabíjet výhradně zaměstnanci firmy, a to převážně v noci. Stejně jako v Budapešti půjde o vozy Volkswagen e-up!, které GreenGo plánuje využívat zhruba dva roky a pak prodávat koncovým uživatelům podle vzoru své mateřské společnosti. Typ vozu naznačuje, na jakého uživatele firma míří. Jde sice o pětidveřové auto, ale určené primárně do města, kde vyniknou jeho malé rozměry, především samozřejmě délka. Se třemi a půl metry se vejde na místa, která většina automobilů využít nemůže. Společně s možností parkovat na všech modrých a fialových zónách tak nabízí GreenGo možnost jednoduchého a rychlého zaparkování i na těch nejfrekventovanějších místech v Praze.

Průměr? 20 minut

Což pro typického zákazníka bude nepochybně velké lákadlo. „Zkušenosti z Budapešti ukazují, že elektromobily jsou využívány primárně během pracovních dní a během špiček,“ říká Šimon Čapek. To GreenGo odlišuje od velké části konkurence spoléhající na vozy se spalovacími motory, pro které je „špičkou“ často víkend. Jízdy se sdílenými elektromobily jsou mnohem častější ve všední den a trvají nejčastěji kolem dvaceti minut. Jak sám ovšem říká, očekávání se nemusí naplnit beze zbytku. Zvyky pražských řidičů se mohou od těch budapešťských přece jen do jisté míry lišit. „Praha byla vybrána i kvůli podobnosti s Budapeští, ale přece jen o zvycích pražských motoristů – zvláště těch využívajících carsharing – se dozvíme více až na základě zkušeností z provozu,“ říká šéf české pobočky. Nepochybuje tedy o tom, že v prvních měsících bude nutné provoz ještě hodně „ladit“. Služby společnosti ovšem bude možné využívat různými způsoby. Pronájem vozu bude možný i na delší časové úseky, například na dvě hodiny. Koncovým uživatelem vozů by měly být nejen soukromé osoby. „V Maďarsku dobře funguje pronájem firmám a já v něm vidím velmi perspektivní příležitost i u nás,“ vysvětluje Šimon Čapek. Potenciál je veliký, společnost chce se zákazníky aktivně spolupracovat při vypracování nabídek na míru. Zvažují se různé možnosti jako například právo přednostního využívání vozidel v určitém časovém pásmu nebo garance přistavení několika vozidel v blízkosti firmy. Pro řadu podniků představuje provozování vlastní flotily významnou administrativní i finanční zátěž. Elektromobily zase zaměstnancům nabízejí nezanedbatelné výhody, například v podobě jednoduchého parkování, a tedy vysoké mobility po Praze. Pronájmy elektrických vozidel tak mohou představovat vhodný kompromis, zvláště když bude možné smlouvu v mnoha ohledech uzpůsobit podle požadavků konkrétního zákazníka.

 

GreenGo je víc než byznys

GreenGo je obchodní společnost s novým, ovšem praxí ověřeným obchodním modelem, ale obchod není všechno, vysvětluje Čapek: „My chceme lidem nabídnout nejen auta k pronájmu, ale také vizi lepšího, klidnějšího a levnějšího života ve městech.“ Vychází přitom ze studií, které ukazují, že drtivá většina (podle některých odhadů až 80 %) exhalací v dnešní Praze vzniká právě v dopravě – a elektromobily je dokážou snížit. Carsharing má i další nesporné výhody. Řada lidí tak získá vůbec první možnost sednout za volant elektromobilu a udělat si vlastní, nezprostředkovaný názor. I to může být cenné pro jejich následné rozhodování a úroveň veřejné debaty o další podobě osobní i městské dopravy. Studie z různých měst na světě ukazují, že dobře využívaný sdílený vůz nahradí v centru měst několik běžných automobilů; výsledky se pohybují zhruba mezi pěti až tuctem podle místa a okolností. To by mohla být zpráva jak pro ostatní řidiče, tak pro městské části, které jsou jinak pod velkým tlakem, aby zajistili parkování všem obyvatelům Prahy, kteří na ulici potřebují místo pro své osobní vozy. Ale nejde jen o ostatní řidiče, méně vozů na ulicích – ať již stojících, nebo jedoucích – především uvolní prostor pro další, „vlídnější“ druhy dopravy, tedy například pro chodce či cyklisty. Nadějí firmy je, že se jí podaří město udělat příjemnějším. „Nechceme ani přispívat k ranním či odpoledním zácpám na hlavních dopravních tepnách, ani přímo konkurovat pražské hromadné dopravě,“ říká šéf české pobočky GreenGo. Firma chce identifikovat především místa, kde bude krátkodobé využití elektromobilu rychlejší než MHD a levnější než doprava například taxislužbou. Můžete tedy využít dopravu po „půjčené“ ose tam, kde se to hodí, aniž byste se museli starat, co s autem po zbytek dne. České GreenGo také doufá, že společně s konkurencí přispěje ke změně postoje české společnosti k vlastnictví aut.

„V řadě případů může být auto spíše symbolem postavení než skutečně praktickou a rozumnou investicí,“ říká Čapek a pokračuje: „Doufáme, že Čechy přesvědčíme, že půjčit si na chvíli nový, udržovaný vůz je v mnoha případech rozumnější.“ Právě proto se společnost soustředí především na to, aby poskytla co nejpříjemnější uživatelský zážitek. Zkušenosti z celé řady míst Evropy i světa ukazují, že města si při omezení automobilové dopravy výrazně oddechnou. A tak doufejme, že se Pražanům lekce ze sdílené elektromobility bude líbit a vezmou si ji k srdci.

Šimon Čapek

působí v segmentu potravinářství a nápojů celou kariéru. Protože měl vždy rád výzvy, na konci 90. let sebral odvahu uvést na tuzemský tradiční pivní trh mexické pivo Corona. V roce 1998 nastoupil k rakouskému gigantovi Red Bull a ještě téhož roku založil pobočku Red Bull v České republice. V roce 2013 se stal oblastním marketingovým ředitelem pro celou Asii. Zodpovědný byl za 29 trhů, na starosti měl země od Turecka přes Indii až po Japonsko či Jižní Koreu. V roce 2018 se stal CEO českého start-upu Heaven Labs, který před čtyřmi lety přišel na trh se „superpotravinou“ Mana. Českou pobočku GreenGo vede od léta roku 2019.

 

CPC

Compact Power Charger 50 kW nabízí široký rozsah výstupního napětí na DC konektorech – 30 až 920 V. Díky tomu je schopna efektivně nabíjet elektromobily s různou úrovní palubního napětí trakční baterie, např. motocykl Zero DC 120 V, nové generace elektromobilů od roku 2019 a autobusy s více než DC 800 V. Rychlonabíječka umožní nabití z 0 na 80 % za 30 minut pomocí konektoru CCS2 50 kW. Po dobití baterie na 80 % se zbývajících 20 % nabíjí sníženým výkonem, aby nedošlo k jejímu poškození, což průměrně trvá až 30 minut.

Líbil se vám článek?