Díky českému Siemensu vzniká výjimečný technologický projekt. Již brzy se po evropských závodních okruzích začne prohánět motorka se senzory napojenými na MindSphere, otevřený operační systém a cloudové řešení pro průmyslový internet věcí společnosti Siemens. Sběr a následná analýza dat i jejich vizualizace poslouží nejen ke zlepšení jízdních vlastností stroje, ale také ke zdokonalení řidičského umu jezdce.
Špičkové technologie jsou nedílnou součástí motorsportu. Nejen, že umožňují vývoj lepších materiálů a pohonů, ale slouží také k analýze dat a diagnostice, s jejichž pomocí lze z výsledného času ukrojit rozhodující setiny. Platí zde tedy stejný princip jako v průmyslu, jen s tím rozdílem, že se data nemění v obchodní úspěch, ale ve vavříny vítězů. Na prahu nové motocyklistické sezóny vyjíždí z depa závodní motocykl v petrolejových barvách Siemens s cílem demonstrovat výhody MindSphere. Na první pohled nepoznáte, že se jedná o „chytrou“ motorku vybavenou citlivou senzorikou. S výjimkou vidlice totiž budou všechny senzory schované pod kapotáží. Důvod je prozaický, případný pád by technologie mohl poškodit, a to přesto, že čidla budou umístěna do pouzder vytištěných na 3D tiskárně. Senzory budou během tréninků i závodů sbírat surová data nejen z motorky, ale také z vnějšího prostředí. Data se po odeslání do MindSphere prostřednictvím aplikace zanalyzují a získané poznatky poslouží ke zlepšení nastavení motorky. Jezdci, nebo v tomto případě jezdkyni, data poslouží jako vodítko k tomu, jak se zlepšovat.
Honda CBR 600RR (2009)
Oproti sériové motorce je „MindSphere motorka“ vybavena řadou speciálních závodních prvků – koly z odlehčeného materiálu s minimální hmotností, předními i zadními tlumiči, závodními ovládacími komponenty (řídítka, stupačky, páčky, rychlořazení), tlumičem řízení, závodní brzdovou pumpou, přímým sáním do motoru, závodní elektrickou soustavou a výfukem Akrapovič. Motor je sériový z důvodu splnění předpisů třídy Supersport, v které motorka závodí.
Příklad z praxe
Pokud jezdec na motorce nepojede ideální stopou a bude brzdit na špatném místě trati, dojde mj. k nadzvednutí motorky a ke zmenšení jejího náklonu, což se projeví na výsledném čase. I když si jezdec bude vědom své chyby, systém MindSphere bude schopen průjezd zatáčky zanalyzovat na milisekundy. Po odjetí více kol bude aplikace schopna poskládat všechny průjezdy jezdce do ideálního času i stavu. Vizualizací průjezdů na trati okruhu jezdec dostane skvělé vodítko, jak najíždět do zatáček, kde řadit či brzdit. Díky využití dat tak možná poněkud ustoupí do pozadí motorkářské pořekadlo o tom, že kdo nepadá, nezrychluje.
Konektivita
U senzorů se počítá s využitím SD karet, ze kterých se data budou cyklicky v dávkách posílat do cloudu prostřednictvím mobilních technologií. Právě konektivita je velkou výzvou – motorka se pohybuje na dlouhém okruhu, technologie Wi-Fi či Bluetooth tedy nejsou vhodné, a tak se nabízí využití mobilních dat.
Portrét jezdce: Petra Fuchsíková
Siemens MindSphere pre-sales konzultantka je výjimečným jezdcem na motorce. V evropské sérii amatérských závodů pro jezdce bez licence skončila v celkovém hodnocení poháru v posledních letech vždy na první místě, při svém vstupu do seriálu v roce 2015 a 2016 vybojovala druhé místo. V letošním seriálu ji s MindSphere motorkou potkáte na závodech v České republice, na Slovensku a Maďarsku. Oproti profesionálním závodům se většinou jízdy jezdců bez licence, tréninky, kvalifikace i závody konají během jednoho dne. Celkové pořadí šampionátu rozhodne počet nasbíraných bodů z jednotlivých závodů. Při rovnosti bodů pak rozhoduje vyšší počet lepších umístění. První ostré tréninky s motorkou proběhly již na konci března v Rijece po dobu tří dnů.