Kdo nepadá, nezrychluje?

Kdo nepadá, nezrychluje?

30. 04. 2019

Díky českému Siemensu vzniká výjimečný technologický projekt. Již brzy se po evropských závodních okruzích začne prohánět motorka se senzory napojenými na MindSphere, otevřený operační systém a cloudové řešení pro průmyslový internet věcí společnosti Siemens. Sběr a následná analýza dat i jejich vizualizace poslouží nejen ke zlepšení jízdních vlastností stroje, ale také ke zdokonalení řidičského umu jezdce.

Špičkové technologie jsou nedílnou součástí motorsportu. Nejen, že umožňují vývoj lepších materiálů a pohonů, ale slouží také k analýze dat a diagnostice, s jejichž pomocí lze z výsledného času ukrojit rozhodující setiny. Platí zde tedy stejný princip jako v průmyslu, jen s tím rozdílem, že se data nemění v obchodní úspěch, ale ve vavříny vítězů. Na prahu nové motocyklistické sezóny vyjíždí z depa závodní motocykl v petrolejových barvách Siemens s cílem demonstrovat výhody MindSphere. Na první pohled nepoznáte, že se jedná o „chytrou“ motorku vybavenou citlivou senzorikou. S výjimkou vidlice totiž budou všechny senzory schované pod kapotáží. Důvod je prozaický, případný pád by technologie mohl poškodit, a to přesto, že čidla budou umístěna do pouzder vytištěných na 3D tiskárně. Senzory budou během tréninků i závodů sbírat surová data nejen z motorky, ale také z vnějšího prostředí. Data se po odeslání do MindSphere prostřednictvím aplikace zanalyzují a získané poznatky poslouží ke zlepšení nastavení motorky. Jezdci, nebo v tomto případě jezdkyni, data poslouží jako vodítko k tomu, jak se zlepšovat.

Honda CBR 600RR (2009)

Oproti sériové motorce je „MindSphere motorka“ vybavena řadou speciálních závodních prvků – koly z odlehčeného materiálu s minimální hmotností, předními i zadními tlumiči, závodními ovládacími komponenty (řídítka, stupačky, páčky, rychlořazení), tlumičem řízení, závodní brzdovou pumpou, přímým sáním do motoru, závodní elektrickou soustavou a výfukem Akrapovič. Motor je sériový z důvodu splnění předpisů třídy Supersport, v které motorka závodí.

Příklad z praxe

Pokud jezdec na motorce nepojede ideální stopou a bude brzdit na špatném místě trati, dojde mj. k nadzvednutí motorky a ke zmenšení jejího náklonu, což se projeví na výsledném čase. I když si jezdec bude vědom své chyby, systém MindSphere bude schopen průjezd zatáčky zanalyzovat na milisekundy. Po odjetí více kol bude aplikace schopna poskládat všechny průjezdy jezdce do ideálního času i stavu. Vizualizací průjezdů na trati okruhu jezdec dostane skvělé vodítko, jak najíždět do zatáček, kde řadit či brzdit. Díky využití dat tak možná poněkud ustoupí do pozadí motorkářské pořekadlo o tom, že kdo nepadá, nezrychluje.

 

Konektivita

U senzorů se počítá s využitím SD karet, ze kterých se data budou cyklicky v dávkách posílat do cloudu prostřednictvím mobilních technologií.  Právě konektivita je velkou výzvou – motorka se pohybuje na dlouhém okruhu, technologie Wi-Fi či Bluetooth tedy nejsou vhodné, a tak se nabízí využití mobilních dat.

 

Portrét jezdce: Petra Fuchsíková

Siemens MindSphere pre-sales konzultantka je výjimečným jezdcem na motorce. V evropské sérii amatérských závodů pro jezdce bez licence skončila v celkovém hodnocení poháru v posledních letech vždy na první místě, při svém vstupu do seriálu v roce 2015 a 2016 vybojovala druhé místo. V letošním seriálu ji s MindSphere motorkou potkáte na závodech v České republice, na Slovensku a Maďarsku. Oproti profesionálním závodům se většinou jízdy jezdců bez licence, tréninky, kvalifikace i závody konají během jednoho dne. Celkové pořadí šampionátu rozhodne počet nasbíraných bodů z jednotlivých závodů. Při rovnosti bodů pak rozhoduje vyšší počet lepších umístění. První ostré tréninky s motorkou proběhly již na konci března v Rijece po dobu tří dnů.

Líbil se vám článek?