Jaké závodní kolo je nejlepší? Rychlé a pohodlné

Jaké závodní kolo je nejlepší? Rychlé a pohodlné

08. 04. 2020

Společnost Trek Bicycle Corporation, krátce jen Trek, je jedním z největších výrobců kol na světě. Její zakladatelé měli již v roce 1976 jasnou vizi: vyrábět ta nejlepší kola na světě. To není zrovna skromný cíl. Spolehlivým partnerem, který Trek provází na cestě ke splnění tohoto snu, je softwarové portfolio od Siemens PLM.

Díky jasné vizi, velkému snu a tvrdé práci se z Treku opravdu stal světový gigant, který v současnosti zaměstnává téměř 2 000 lidí a ročně vyrábí kolem 1,5 milionu silničních, horských a městských kol. Když se řekne „hi-tech produkt“, málokdo si ihned představí jízdní kolo. Kola máme tendenci považovat za poměrně jednoduchý dopravní prostředek, od jehož uvedení na trh uběhlo již 150 let. (Šlapací kolo s železným rámem si nechal patentovat Pierre Lallement v roce 1866.) Dnešní moderní kola se už ale s prvními bicykly vůbec nemohou srovnávat. To platí v podstatě pro všechny typy kol a o to víc pro kola závodní. Design moderních jízdních kol zahrnuje řešení komplexních fyzikálních problémů, které se týkají i často neznámých interakcí mezi větším počtem fyzikálních jevů. Zadání je jednoznačné: nalézt ten nejlepší kompromis mezi optimalizací aerodynamické účinnosti, pohodlím a kvalitou jízdy. Znalci potvrdí, že aerodynamická kola jsou nechvalně známá tvrdou jízdou a špatnou ovladatelností. Takové by nové závodní kolo Madone od Treku rozhodně být nemělo.

Fyzikálním zákonům navzdory

S použitím řešení od Siemens se podařilo, co by bez účinného softwaru bylo stěží jen myslitelné – vyvinout aerodynamické závodní kolo s maximálním jízdním komfortem, a ještě při tom ušetřit značné množství času při navrhování produktu, a tím i náklady. Ideálním řešením se ukázala kombinace Siemens PLM softwaru a softwaru HEEDS, který tvoří rozhraní mezi různými inženýrskými nástroji a automaticky optimalizuje design. V případě závodního kola Madone byl tento software použit k definování optimální, aerodynamické pozice láhve s vodou, aby bylo Madone i v reálných podmínkách skutečně nejrychlejším závodním kolem.

Cloudová platforma podporuje spolupráci

Bez použití tohoto softwaru by návrháři museli analyzovat přibližně 30 až 50 návrhových iterací; HEEDS je přitom schopen za stejnou dobu prověřit 500 až 1 000 iterací. Tato čísla hovoří za vše. Tím to ale zdaleka nekončí. HEEDS dokáže odhalit i dosud neznámé korelace mezi proměnnými v návrhu a atributy výkonu kola a současně prohlubuje pochopení již známých jevů. Trvale rostoucí poptávku po výpočetních zdrojích Trek vyřešil s pomocí cloud computingu. Softwarové řešení HEEDS je dostupné na cloudové platformě pro HPC. Nejde ale jen o data. Práce na cloudové platformě umožňuje analytikům, konstruktérům a inženýrům, aby mohli společně sdílet data, komunikovat a rychle a efektivně spolupracovat.

 

První nafukovací pneumatika

Syn J. B. Dunlopa jede na prvním kole s nafukovacími pneumatikami. John Boyd Dunlop byl skotský vynálezce, který vyvinul první nafukovací pneumatiku pro tříkolku svého syna a patentoval ji 7. prosince 1888.

Líbil se vám článek?