Jak vlastně vznikají trendy?

Jak vlastně vznikají trendy?

13. 08. 2013

Zajímáme se o nový design, sledujeme současné trendy v bydlení i oblékání – víme však, jak vlastně tyto trendy vznikají a kdo si je vymýšlí?

Zajímáme se o nový design, sledujeme současné trendy v bydlení i oblékání – víme však, jak vlastně tyto trendy vznikají a kdo si je vymýšlí? Velmi dobrou učebnicí je frankfurtský veletrh Heimtextil, který o celý rok dopředu informuje, jaké materiály a jaké barvy bude nutně potřebovat náš byt, aby nevyšel z módy. Přísně hlídané místo, kde se zabavují těm bez povolení fotoaparáty, nechává nahlédnout do tvůrčí dílny nositelů trendů, každá skupina je detailně ilustrovaná, popsaná, vysvětlená. Ale jak každá ze čtyř skupin vznikne?

Inspirace světem kolem nás

Stavební kameny se berou v architektuře, přírodě, technických vynálezech i různých kulturách, vybírají se konkrétní osobnosti oborů a jejich dílo, které nějak koresponduje s budoucím záměrem. V úvahu se bere stav společnosti, její nálady. Tvůrci udávající tón nemohou jen tak těkat, musejí udržet jistou vývojovou linii, navazovat. S převratnými změnami nepřicházejí každý rok, protože by to zákazník neunesl. U domácího textilu nutně sledují i vývoj odívání, protože se tyto skupiny navzájem ovlivňují, a také směr, jakým se ubírá nábytková tvorba. 

Co potřebuje každá bytost

Nejnovější trendy se představily pod názvem Being čili Bytí nebo Bytost. „Vyšli jsme z toho,“ říká Anne Marie Commandeur, designérka a ředitelka Stijlinstitutu Amsterdam, „že každý má mít možnost vytvořit si prostor, který bude odrážet jeho vnitřní inspirace, osobní cíle i praktické potřeby.“ Designéři proto vytvořili čtyři odlišné typy bytostí – osobností,

z nichž každá má svůj nezaměnitelný styl. Ne náhodou se aspoň v jedné skupině najde každý z nás. Nebylo by přece ekonomické některé textilní odvětví vynechat a pominout tak, že by pro nezájem zákazníka odumřelo. A tak je dobré uvědomit si, že na začátku každého tvůrčího procesu plného kreativity stojí konkrétní materiály, vzorky, technologie, které se do skupin nějak musí srovnat. Proto také vždy najdete vedle nejnovějších hi-tech materiálů čistá přírodní vlákna i rozmařilé náročné tkaniny, vedle neutrálních tónů i výrazné barevné výboje. Lidské bytosti potřebují pestrou nabídku.

Kdo jsme a kam jdeme

I touto otázkou se skupina designérů zabývala a svoje bytosti vymodelovala takto:

Vynálezce je inteligentní volnomyšlenkář, který rád experimentuje a zkouší různá řešení.  Miluje život plný zábavy a vzrušení, vyhledává dobrodružství, lákají ho neobjevené světy. Rád se staví do opozice, touží zanechat vlastní stopu, uplatnit se a být propojen se všemi, kteří jsou ochotni sdílet jeho vnitřní i vnější svět. Má rád živé barevné odstíny a podivné kontrasty, třeba spojení horké a jiskřivě mrazivé.

Excentrik je lovec i sběratel. Pátrá po nádheře a jedinečnosti, a pak z nich namíchá oslnivý koktejl, který má nadčasovou kvalitu a extrémně dekorativní styl. Žije si jako současný dandy, je to moderní bohém, který se toulá po celém světě, nasává zkušenosti i radostné zážitky, hledá zajímavé výrobky, a pak je po svém kombinuje. Má vášnivou barevnou paletu a střetávání barev, výstřednost v kontrastu s elegancí a exotikou nabízí velké divadlo.   

Geolog vyznává přírodní produkty a systémy, přírodu miluje, ale vážně se zabývá i tím, že člověk, město a ekonomika jsou integrální součástí našeho současného ekosystému. Touha po zachování a objevování je u něj v rovnováze, v nejhlubších vrstvách země čeká neočekávané Oceňuje vzácné nedokonalosti geologických textur, vědu o přírodě a její neskutečnou kvalitu. Barvy jsou odrazem tajemné tváře přírody, odstíny vyvolané jedovatým jasem a kovovým leskem mají prozářit naše městské jeskyně.

Historik se sice narodil do doby, jíž dominují nové technologie, on ale vyznává prověřenou kvalitu, to, čemu se říká rodokmen. Miluje luxus, opovrhuje jednorázovými předměty, hledá naplnění představ o kráse s vnitřní hodnotou, historické kouzlo, má rád příběh. Inspirací je západní civilizace v pozdním 16. a 17. století, období s extrémním uměleckým a řemeslným bohatstvím. Najdeme tu poklady té nejvyšší řemeslné dovednosti, expresivní ozdoby, opulentní výzdobu i rafinované detaily.

Jak s tím naložit

Ano, všechno výše řečené bylo vlastně jen o domácím textilu. O tom, co v nás má vyvolat. Uvnitř skupin pak najdete konkrétní materiály i barvy a vy už se jen musíte rozhodnout, kterým směrem se vydáte. Vlastně nemusíte, můžete si z každé vzít jen něco, můžete objevit vlastní svět, to je právě na designu to krásné. Nediktuje, nabízí. Dobrým vodítkem je výrok proslulé osobnosti světa velkého stylu Diany Vreeland: „Myslím, že vaše fantazie může být vaše realita.“

Líbil se vám článek?