Jak ohlídat letadlo, které rádo plave

Jak ohlídat letadlo, které rádo plave

29. 09. 2013

Výrobce letadel Airbus rozehrává při zahájení výroby každého nového letadla složitou hru, při níž jednotlivé díly i lidé putují často přes několik zemí. Jak to všechno uhlídá?

Každý kus největšího dopravního letadla světa se stává cestovatelem ještě dávno předtím, než se dostane do vzduchu. Airbus A380 totiž vzniká ve spolupráci, kterou nelze označit jinak než za celoevropskou, a na jeho produkci je to vidět. Jednotlivé části trupu vznikají v závodech po téměř celé západní Evropě. Křídla, trup i další velké díly směřují z Hamburku, Bristolu či přístavu Mosty ve Walesu přes francouzské Saint-Nazaire do španělského Cádizu, a pak konečně znovu do Francie, do přístavu v blízkosti Bordeaux na pobřeží Biskajského zálivu. Konec cesty to není: trup pak vyráží po francouzských vodních cestách do města Langon, odkud konečně zamíří do závodu v Toulouse, kde se celý letoun skládá. Vyřešit problémy spojené s takovou logistickou noční můrou dalo inženýrům Airbusu dost práce. Velké díly trupu se například během prvních zkoušek na pontonech během cesty po moři kroutily. A ještě jeden drobný detail: v prostředí zahrnujícím asi 1 200 subdodavatelů a partnerských firem je třeba podle přesně stanovených postupů provádět tisíce činností. Ale tyto i další potíže se podařilo vyřešit a jenom logistika výroby A380 díky tomu představuje v podstatě technický unikát.

airbus

„Společnost Airbus, dceřiná firma skupiny EADS, je celosvětově předním výrobcem osobních dopravních letadel s více než 100 sedadly. Letecká společnost se sídlem v Toulouse na jihu Francie zaměstnává na 55 000 lidí. Vlajkovou lodí společnosti je velkokapacitní letadlo Airbus A380 pro až 525 cestujících s doletem delším než 15 000 km. Jeho komponenty se vyrábějí ve více než dvanácti různých závodech v Evropě, USA a Asii. Do letadel A380 společnost Airbus nakupuje součásti od více než 1 200 dodavatelů z celkem 32 zemí. Předem sestavené části stroje se z výrobních závodů dopravují do Toulouse ke konečné montáži. První Airbus A380 vzlétl v roce 2007, v roce 2011 bylo dodáno 26 letadel. Letadla typu Airbus A380 doposud přepravila zhruba 18 milionů cestujících. V současnosti má společnost Airbus objednávky na dalších 185 strojů typu A380 od leteckých dopravců z celého světa.“

Těžký dohled

Nejde jen o technickou stránku věci. Samotná firma Airbus je pestrou koláží poboček a podniků v různých evropských zemích. Na chodu společnosti je to samozřejmě poznat. Musí se mu přizpůsobit nejen management a struktura řízení, ale také třeba bezpečnost. Aby se předešlo pozdějším problémům s letadly a tím možnému ohrožení zdraví či životů cestujících, je nutné pracovat s maximální pečlivostí. Musí být například zajištěno, aby při výrobě byly vždy použity správné materiály a byla tím vyloučena možnost vzniku poruchy letadla během jeho provozu. Mezi pobočkami v různých zemích se tak přesunují nejen jednotlivé díly, ale i lidé. Navíc letecká výroba je z bezpečnostního hlediska citlivou záležitostí a distribuce výroby nahrává spíše potenciálním škůdcům. Proto je pro výrobce, jako je Airbus, zcela klíčové zajistit co nejvyšší úroveň zabezpečení. Firma se musí chránit před krádežemi i přirozenými hrozbami, jako jsou požáry nebo (zatím naštěstí jen teoretické) nebezpečí teroristických útoků či sabotážních akcí. Airbus musí rovněž chránit nejen své zaměstnance a provozní zařízení, ale zajistit i nepřetržitý chod svých provozů. Na všech těchto faktorech kriticky závisí jak bezpečnost letadel, tak i pověst a hospodářské výsledky firmy.

Vše v jednom

Stejně jako v případě logistiky jednotlivých dílů je i v případě zajištění bezpečnosti základem nalezení „společné řeči“: jednotného systému, který umožňuje jednotlivým závodům i pracovníkům snadno se orientovat v tom, co dělají ostatní. Airbus ho našel u společnosti Siemens, v softwaru Siveillance Fusion. Všechny podniky a pobočky Airbusu ho používají nejen k zajištění nepřetržité ostrahy, ale i výrobních a logistických procesů. Siveillance Fusion je nadstavba, která umožnila spojit různorodé systémy do jediného přehledného balíčku. Je založen na běžných IT standardech, což umožňuje spolupráci se zařízením i softwarem třetích stran. Airbus ušetří i za obnovu bezpečnostního zařízení, ale ze svého hlediska není navždy „odsouzen“ ke spolupráci s jedním jediným dodavatelem. Nejdůležitější ovšem je, jak usnadňuje přístup k informacím. Z ústředí lze nyní v reálném čase sledovat veškeré detaily týkající se zabezpečení výroby i logistiky. A protože se tak mohou snáze koncipovat a zavádět do praxe normy i standardní osvědčené postupy, lze dosahovat vyšší úrovně kvality výroby i jejího zabezpečení. Výsledkem je ucelený nadnárodní koncept komplexního zabezpečení firemních činností. Práce se systémem není přitom nijak složitá. Siveillance Fusion je založen na intuitivním ovládání a prostředí, které dnes zná každý. Nabízí uživatelské rozhraní ve stylu operačního systému Microsoft Windows, které lze navíc přizpůsobit podle požadavků odběratele. Práce s ním je tudíž pro uživatele v řídicím středisku pro správu zabezpečení jednoduchá. To je zvlášť důležité při zobrazování a podpoře toku procesů ve firmě. Změní-li se, lze tuto změnu snadno promítnout také do softwaru. Do systému jsou zahrnuti všichni dodavatelé a partneři firmy Airbus. Software Siveillance Fusion například umožňuje určit každému jednotlivému dodavateli části závodu, do kterých mají jeho pracovníci přístup. To je důležité, protože výroby každého letadla se účastní početná skupina dodavatelů a partnerů, která se neustále proměňuje. Jednak z toho důvodu, že na trh stále přicházejí nové prostředky a technologické postupy a s nimi noví partneři, a jednak proto, že letečtí dopravci vyžadují letadla stavěná na zakázku s namontovanými specifickými produkty od určitých dodavatelů. 

Líbil se vám článek?