Přichází elektrická horečka
Podle údajů Centra dopravního výzkumu se vloni počet zaregistrovaných elektromobilů v České republice zvýšil na 703 osobních automobilů, což ve srovnání s předchozím rokem činí 82% nárůst. Zároveň v registru přibylo 278 plug-in hybridů. I když se stále jedná o malý podíl a aktuálně je v tuzemsku zaregistrováno přibližně 2200 elektromobilů, tato čísla se neustále zvyšují. Prognózy říkají, že by elektromobily v Evropě měly mít do dvou let osmiprocentní podíl v prodejích a v roce 2025 až 25 %. Volkswagen plánuje prodat v roce 2020 přes 100 000 čistě elektrických vozů a značky spadající do tohoto koncernu by do roku 2025 měly na trh dodat 80 nových modelů elektromobilů. V prosinci 2018 Volkswagen dokonce ohlásil konec spalovacích motorů – poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026 a prodávat je bude zhruba do roku 2040. Pozadu nezůstává ani Škoda Auto, která na jaře 2017 představila koncept s názvem Vision E a do roku 2025 by měla nabídnout pět elektromobilů.
Bez sítě dobíjecích stanic daleko nedojedete
Vzhledem k rostoucímu počtu elektromobilů je třeba počítat i se stále rozsáhlejší dobíjecí infrastrukturou. Společnost Siemens se svým globálním přesahem nevyvíjí jen nabíjecí stanice, podílí se také na vývoji elektrických nákladních aut, či dokonce letadel. Plánuje do budoucna. Jedním z aspektů této skutečnosti je fakt, že už dnes ve svém portfoliu nabízí nabíjecí stanici s výkonem 50 kW s napěťovým rozsahem od 20 V do 920 V. Tento napěťový rozsah je téměř dvojnásobný oproti dřívějším 500 V. Ten je dostačující pro elektroauta současné generace.
A vzhledem k tomu, že už nyní se připravují elektrická auta s napětím na palubní baterii ve výši 800 V, je nutné, aby bylo vše připraveno i na jejich dobíjení. Prvním z těchto aut bude Porsche Taycan, které by mělo být na trhu v průběhu roku 2019. Vzhledem k zvyšování dojezdu aut, které souvisí s větší kapacitou baterií, ale 50 kW výkonu na nabíjecích stanicích nebude stačit, proto Siemens od začátku roku 2019 nabízí i nabíjecí stanici 150 kW, která je schopna zvýšit dojezdovou vzdálenost o 100 km za 10 minut.
Ekologický počin roku v anketě Zlatý volant
Rychlonabíjecí stanice CPC 150 kW natolik zaujala, že zvítězila v tuzemské nejstarší motoristické anketě Zlatý volant v kategorii ekologický počin roku – o jejím vítězství rozhodli fanoušci motorismu při hlasování na internetu. Oceněná technologie zvládá až trojnásobný dobíjecí výkon oproti současným rychlonabíjecím stanicím. Další předností stanice je kompaktní konstrukce umožňující prostorově nenáročnou instalaci.
Ultrarychlá 450 kW nabíjecí stanice
V prosinci 2018 uvedl Siemens do provozu pilotní projekt ultra rychlé nabíjecí stanice 450 kW, která dokáže zvýšit dojezdovou vzdálenost elektromobilu o 100 kilometrů za 3 minuty. Nabíjecí stanice se nachází v bavorském Jettingen-Scheppach, vedle dálnice A8, a je součástí projektu „Fast Charge“, který má za cíl zkrátit nabíjení elektromobilů tak, aby bylo srovnatelné s tankováním na běžné čerpací stanici. Nabíjecí zařízení je připojené do místní distribuční sítě a vzhledem k modulární architektuře umožňuje nabíjet současně jedním kabelem 450 kW a druhým 175 kW. Výzkumný projekt „Fast Charge“ provozuje průmyslové konsorcium pod vedením BMW Group, vedle společnosti Siemens AG jsou jeho členy Allego GmbH, Phoenix Contact E-Mobility GmbH, Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG.
Vlajková loď Siemens: rychlonabíjecí stanice CPC 150 kW
Nová kompaktní rychlonabíjecí stanice Siemens CPC 150 kW (CPC – Compact Power Charging) dokáže současně nabíjet dva elektromobily stejnosměrným proudem 2x 75 kW. Nabíječka nabízí široký rozsah výstupního napětí od 200 V do 920 V. Integrace výkonných součástí Siemens, jako jsou konvertory Sinamics DCP a regulátory Simatic S7, zajišťuje maximální dostupnost a spolehlivost nabíjecího systému.
Wallboxy
Aktuální nabídku rychlonabíjecích stanic doplňují i nástěnné nabíjecí stanice, tzv. wallboxy, které jsou určeny pro pevnou instalaci v garážích, nákupních centrech, na menších parkovištích a na místech splňujících podmínky elektrického krytí IP 56. Instalace nástěnné nabíjecí stanice nevyžaduje žádný specifický zásah do domovní rozvodné sítě. Wallbox může být vybaven řídicím vstupem pro HDO signál pro nabíjení levnějším nočním proudem, díky čemuž je provoz automobilu ve srovnání s automobily s benzinovými nebo naftovými motory ještě výhodnější.
Více informací a novinky z oblasti elektromobily najdete na adrese www.siemens.cz/elektromobilita
Akumulační systémy s obnovitelnými zdroji
S rozvojem elektromobility a rostoucím počtem dobíjecích stanic budou vznikat problémy s dodatečnou kapacitou stávajícího vedení a trafostanic, a to jak na úrovni distribuce, tak v rámci lokálních distribučních soustav. Společnost Siemens nabízí řešení v podobě bateriového akumulačního systému. Přestože se očekává, že v městském provozu budou elektromobily k nabíjení využívat především nízkovýkonové dobíjecí terminály, a to v průběhu celého dne, z důvodu velkého množství elektromobilů se nevyhneme požadavkům na pokrytí výkonových špiček v lokalitách se zvýšeným počtem parkovacích míst. Bude se jednat zejména o developerská a obchodní centra. Stejně tak bude budovaná infrastruktura rychlonabíjecích stanic stále více narážet na omezenou kapacitu distribuční soustavy v místech připojení.
Vhodným řešením jak minimalizovat nároky na distribuční a lokální sítě je instalace akumulačního systému, ideálně v kombinaci s obnovitelnými zdroji energie (OZE), které prohlubují ekologický význam elektromobilů. Společnost Siemens nabízí systém pro akumulaci elektrické energie, který umožňuje využití různých typů baterií ve spojení s OZE. Jedná se o modulární systém s výkonem od 30 kW do výkonu jednotek megawatt.