Dopravní podnik Ostrava, a. s., provozuje v současnosti největší flotilu elektrických autobusů v České republice. Dobíjecí stanice a vysokonapěťová infrastruktura od společnosti Siemens tvoří technologické zázemí pro její dobíjení. Zkušenosti z každodenního provozu technologické novinky nám přibližuje Martin Chovanec, technický ředitel Dopravního podniku Ostrava.
Jaké jsou v současnosti náklady na provoz elektrobusů v porovnání s konvenčními autobusy?
S nákupem nejnovější flotily 24 elektrobusů nám významně pomohly evropské fondy. Samozřejmě, elektrická vozidla nekupujeme proto, že jsou na ně vypsány dotace, ale protože bezemisní doprava je směr, který si určila Evropa a k němuž nás vede legislativa. Ale myslím si, že tohle jsou efektivně směřované dotace, které pomáhají tomu, aby kupující nenesl celé náklady vývoje dané technologie. Praxe nám ukázala, že elektrobusy jsou zhruba dvakrát dražší oproti spalovacímu pohonu, ale tento rozdíl se postupně snižuje. Je potřeba si uvědomit, že investiční náklady také zvyšuje potřeba vybudovat nákladnou infrastrukturu, provozní náklady jsou ale nižší. Vozidlo je navíc mechanicky jednodušší a odpadá tak výměna olejů a další servisní procedury. Při započítání dotace nás elektrobusy vycházejí levněji, ale věřím, že časem se nákladově vyrovnají spalovacím motorům i bez dotací.
Máte už nějaké představy, jak si vedou elektrobusy v porovnání s konvenčními autobusy z hlediska spolehlivosti a údržby?
Elektrobus představuje po mechanické stránce poměrně jednoduché vozidlo a z tohoto pohledu nejsou s jeho provozováním téměř žádné problémy. V elektrobusech najdeme ale mnohem více elektroniky. Velmi citlivým místem z hlediska spolehlivosti je provoz nabíjecího ramena rychlodobíjení, zejména pak datové spojení vozidla a nabíjecí stanice. Problém je potom v dopadech těchto poruch na provoz. U běžných konvenčních vozidel bylo v případě závady potřeba vyměnit na lince jen porouchané vozidlo, ale závada nabíjecí stanice vyvolá potřebu náhrady celé flotily elektrobusů, které nabíjecí rameno obsluhuje. V prvotních fázích je provozování elektrobusů, stejně jako jakékoliv jiné technologie, z hlediska četnosti závad pro servis poměrně náročné, ale se zkušenostmi se provozní spolehlivost postupně zlepšuje.
Jak se elektrobusy chovají v extrémních klimatických podmínkách?
V Ostravě máme 32 elektrobusů, 26 funguje na takzvané průběžné dobíjení a šest na noční dobíjení. Využití kapacity baterií pro dojezd je podle předpokladů ovlivňováno klimatickými, ale i provozními podmínkami, s čímž je nutné při plánování provozování elektrobusů počítat. Použití klimatizace, topografie nebo doba odstavení vozidla na smyčce jsou faktory, které je nutné zohlednit, aby mohl být plánovaný výkon na jedno nabití dodržen. V našem případě je pak reálné i při nepříznivých klimatických podmínkách udržet dlouhodobě 30km dojezd na jedno průběžné nabití rychlonabíječkou.
Jaké máte zkušenosti s dobíjením vaší flotily? Daří se dodržovat plánované parametry a harmonogram?
V Ostravě disponujeme třemi dobíjecími huby, zaměřenými na průběžné dobíjení. Jsou na Hranečníku, ve Svinově a jeden jsme nově vybudovali přímo v centru města. I díky nabytým zkušenostem z prvního nabíjecího uzlu ve Svinově, který provozujeme již od roku 2019, jsme při plánování provozu dalších uvedených nabíjecích uzlů měli ověřeno, jaké provozní parametry lze reálně plánovat. Pro efektivní využití poměrně nákladné nabíjecí stanice je nutné správně sestavit jízdní řád, aby se maximalizovalo její hodinové využití. Při správném nastavení a respektování všech provozních vlivů je pak reálné plánované parametry splňovat, což se nám poměrně daří.
Změnily dosavadní zkušenosti s provozem elektrických autobusů názor DPO na jejich další zavádění?
Náš názor vycházel z reálných očekávání, neboť před systémovým nasazením nových technologií si nejprve ověřujeme a případně i korigujeme parametry díky menším, pilotním projektům. I proto přistupujeme k rozvoji čisté mobility plánovaně s využitím výhod, ale i uvědoměním si nevýhod, které dané technologie poskytují. Při porovnání bezemisních technologií v dopravě proto vždy bude mít prioritu nasazení přímého napájení z trolejového vedení, které budou doplňovat variabilnější pohony s energií akumulovanou. Naším cílem je mít co nejvíce diverzifikovaný vozový park. V autobusové trakci dnes máme CNG vozy, elektrobusy na noční dobíjení a s průběžným dobíjením. Dieselové autobusy používáme primárně jako zálohy. Zajímáme se i o vodík.
Jak nasazení elektrobusů vnímá veřejnost?
Uvědomujeme si, že ekologický způsob přepravy je téma, o které se cestující zajímají. To, že jsme se v Ostravě zaměřili na komplexní pojetí elektromobility, je tak znamením, že na přání zákazníka slyšíme. Chceme nabízet dopravu, která je moderní, ekologická, bezpečná, komfortní a především spolehlivá.