Tichá a čistá hromadná elektrická doprava je jedním ze synonym chytrých měst. Aby však vysokým nárokům těchto měst vyhověla beze zbytku, musí být elektrodoprava rovněž velmi přesná, plynulá a také flexibilní. Základní otázkou proto je, jak pro elektrovozidla zajistit přísun a akumulaci elektrické energie na takové úrovni, aby se tento druh dopravy mohl pyšnit všemi uvedenými atributy.
Jednou z novinek společnosti Siemens, které na tuto otázku odpovídají, je technologie průběžně dobíjených elektrobusů. Druhou pak je interoperabilní dobíjecí infrastruktura umožňující dobíjení elektrobusů různých značek. Průběžně dobíjený elektrobus Siemens-Rampini je vybaven elektrickým trakčním pohonem napájeným z akumulátoru, který ukládá i energii vznikající při brzdění. Tím se šetří energie, která je u standardních autobusů při brzdění zmařena. V provozu uvnitř měst lze tímto způsobem uspořit zhruba 30 až 40 % energie. Nabíjení akumulátoru probíhá na konečné stanici a trvá přibližně 10 až 15 minut při jednohodinovém cyklu. Při nabíjení je vozidlo připojeno dvoupólovým jednoramenným sběračem proudu ke krátkému dvoustopému vedení trolejbusového typu, které je napájeno z trakčního rozvodu blízké elektrické dráhy (metro, tramvaj či trolejbus). Průběžným nabíjením lze dojezd elektrobusu prodloužit z hodnoty odpovídající kapacitě trakčního akumulátoru (cca 100 km) na hodnotu odpovídající potřebám celodenního provozu na lince. Noční období je využito pro vyrovnávací nabíjení. Díky dostatečnému množství zásob elektrické energie je elektrobus vybaven elektrickým topením a klimatizací a nepotřebuje tak žádné přídavné naftové topení.
Interoperabilita i pro elektrobusy
Druhou novinku představila společnost Siemens v polovině srpna v Hamburku, kde tamní dopravní operátor uvedl do provozu nové tři e-busy značky Solaris. Tato vozidla budou čerpat elektrickou energii z dobíjecích stanic od společnosti Siemens, které již od roku 2014 v Hamburku zásobují energií elektrobusy Volvo. Siemens je tak první firmou na světě, která poskytuje dobíjecí infrastrukturu umožňující provoz elektrobusů od různých výrobců v jedné dopravní síti. Tím se výrazně zvyšuje jejich interoperabilita.
Každý ze dvou dobíjecích terminálů (jeden se nachází v centru města, druhý je ve čtvrti Alsterdorf) má kapacitu 300 kW a dvě dobíjecí stanice, které e-busům dodají dostatek energie k tomu, aby vydržely jezdit celý den. Dobíjení je velmi rychlé, trvá jen 6 minut. Díky novému dobíjecímu systému Siemens tak od nynějška nejsou dopravci při výběru nových e-busů nijak omezováni, protože jakýkoli model do něj mohou velmi snadno integrovat.