Doprava strana 4

I železniční doprava začíná být 4.0

V druhé polovině 20. století ztrácela železniční doprava na významu. Markantní to bylo zvláště v přímém porovnání s rozvojem silniční a letecké dopravy – železnice zažívala období stagnace a útlumu. Příčinou byla její technická zastaralost a strnulost. V poslední době se však v souvislosti s tím, jak se modernizují tratě i vozidla, železnice opět stává konkurenceschopnou, zejména při přepravách na střední vzdálenosti. V rozmezí let 2014 a 2015 například v ČR došlo k meziročnímu nárůstu přepravních výkonů v dálkové osobní železniční dopravě o 11 %. Pro cestující je důležitá jak krátká doba cestování, tak i možnost plnohodnotného využití času stráveného na cestě. Mnoho cestujících dnes například považuje za samozřejmost, že se ve vlaku může připojit k internetu. K tomu poskytuje moderní železnice i bezpečnou, klidnou a tichou jízdu a palubní služby včetně cateringu. I v nákladní dopravě…

eHighway je plnohodnotnou alternativou k tradiční kamionové přepravě.

Elektrifikovaná dálnice v Německu

Po Švédsku, které vybudovalo elektrifikovanou dálnici, tzv. eHighway, jako první na světě, přichází s podobným projektem i Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 mezi nákladovým prostorem Zeppelinheim/Cargo u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu/Weiterstadtu. Do provozu by měl být uveden koncem roku 2018. 

TrainIT

Informace na míru pro vlakový personál i cestující Představte si, že ještě předtím, než vystoupíte z vlaku či vozidla městské hromadné dopravy, dostanete informaci, kterým směrem máte vystoupit, abyste se dostali co nejrychleji ke svému cíli, případně jaké významné instituce či památky se nacházejí v blízkosti. Pokud cestujete dále, systém vám zobrazí informace o tom, jaké spoje vám navazují a kolik času máte na přestup. Utopie? Nikoli, se systémem TrainIT již blízká budoucnost.

Městská doprava se digitalizuje

Trvalá migrace obyvatel do měst dostává dopravní systému po celém světe na hranice jejich možností. Řešení této kritické situace přináší digitalizace, která nejen výrazně zefektivňuje stávající systémy, ale současně usnadňuje a zpříjemňuje lidem kromě cestování i ostatní stránky života ve městech.

Vlakem až do oblak

Cloudy začínají pomalu pronikat do většiny oborů. Výjimkou nejsou ani železnice. Ve Švýcarsku, na železniční trati, která vede z Zermattu na vrchol Gornegratu, jenž se tyčí do výšky 3 089 m n.m., funguje od loňského roku první cloudový řídicí systém vlakové dopravy. Do oblak tak nevystoupaly jen vlaky a jejich pasažéři, ale díky řídicímu systému, IT infrastruktuře a aplikačnímu softwaru od společnosti Siemens, i celý drážní systém.     

Na zelené vlně

Myšlenka zelené vlny v dopravě není žádnou novinkou, ovšem s moderní bezdrátovou komunikací a vzájemným propojením účastníků silničního provozu a dopravní infrastruktury vznikají zcela nové možnosti pro zvyšování efektivity dopravy i snižování ekologické zátěže. Siemens již realizoval celou řadu projektů zelené vlny v evropských městech.

Na zelené vlně

Myšlenka zelené vlny v dopravě není žádnou novinkou, ovšem s moderní bezdrátovou komunikací a vzájemným propojením účastníků silničního provozu a dopravní infrastruktury vznikají zcela nové možnosti pro zvyšování efektivity dopravy i snižování ekologické zátěže. Siemens již realizoval celou řadu projektů zelené vlny v evropských městech.

Svoboda pohybu pro handicapované

Dojet někam autem je dnes pro většinu lidí naprosto samozřejmé. Pro handicapované je ale řízení vozu často nesplnitelným snem. Možností, jak pohodlně a bez cizí pomoci řídit auto z invalidního vozíku, totiž moc není; a přitom právě možnost svobodného pohybu je pro handicapované klíčovou otázkou. Řešením může být Elbee, unikátní vozidlo pro handicapované, které vyvinula společnost Elbee Mobility.

E-busy přispívají k rozvoji ekologické dopravy

Tichá a čistá hromadná elektrická doprava je jedním ze synonym chytrých měst. Aby však vysokým nárokům těchto měst vyhověla beze zbytku, musí být elektrodoprava rovněž velmi přesná, plynulá a také flexibilní. Základní otázkou proto je, jak pro elektrovozidla zajistit přísun a akumulaci elektrické energie na takové úrovni, aby se tento druh dopravy mohl pyšnit všemi uvedenými atributy.

Odstraňování úzkých míst

Jeden z nejtěžších úkolů, který dnešní doprava se svojí kvantitou a složitostí ukládá stavebním inženýrům, je odstraňování úzkých míst na dopravních tepnách. Budování mostů, tunelů či průplavů umožňuje zachovat nebo i navýšit dopravní prostupnost, často však bývá i ukázkou současného stavitelského mistrovství a důmyslného uplatnění nejmodernějších technologií v praxi.

Když auta začnou hovořit

Po silnicích a dálnicích budoucnosti nebo kolem nich by neměli proudit jen cestující a materiál, ale také informace. Jejich rychlá a efektivní výměna by měla zásadně změnit silniční dopravu i náš zážitek z ní.