Doprava strana 3

Autonomní jízda. Cíl na dohled?

První elektronicky řízené asistenční systémy se v automobilech začaly objevovat již v 70. letech 20. století. To byly první krůčky směrem k autonomní jízdě, která se díky současnému rozvoji umělé inteligence jeví být cílem, jehož dosažení je již na dohled.

Lepší internet na cestách

On-line připojení již považujeme za běžný standard. Využíváme ho pro práci i zábavu. Zvykli jsme si mít ho k dispozici i na cestách. Ve vlaku nám však dnes často chybí. Siemens nyní přichází s elegantně jednoduchou technologií, která to může změnit.

Vodík a akumulátory ve službách železnice

Spalovacími motory poháněná vozidla mají vysokou spotřebu energie, produkcí CO2 přispívají k nežádoucím změnám klimatu a exhalacemi poškozují zdraví obyvatelstva. Nejen proto je budoucnost železniční dopravy spojena s elektřinou. Nové technologie urychlí její nástup i na vedlejších tratích. 

Siemens a elektrická mobilita

Elektromobil je téměř stejně starý jako automobil poháněný spalovacím motorem. Siemens byl přitom u vývoje elektrické mobility od samého počátku. Nejnovějším milníkem na cestě k elektrické mobilitě je 150 kW nabíječka Siemens Triberium.

Metro pro Vídeň: U5 bude šestá

Čtyřiatřicet plně automatizovaných souprav od Siemense umožní provoz na připravované nové lince vídeňského metra, a zlepší tak dopravní možnosti pro 1,8 milionu Vídeňanů i pro návštěvníky metropole na Dunaji.

Tramvaje v německém Ulmu jsou už několik let vybaveny zlepšujícími se verzemi systému automatického protisrážkového systému. V běžném provozu sbírají údaje, které poslouží k zavádění strojů, jež by se měly obejít zcela bez řidiče.

Co musíme udělat pro (umělou) inteligenci

Když se před zhruba sto lety objevily v silničním provozu první semafory, silnice nepatřily automobilům tak výhradně jako dnes. Po silnicích se tehdy projížděly i koňské povozy a tvůrci dopravní signalizace měli vážné obavy, zda se všichni naučí nové signály chápat a budou je respektovat. Praxe naštěstí nakonec tyto obavy nepotvrdila. To ale neznamená, že byly neoprávněné.

V jedné i dvou stopách

Elektrické mobilitě patří budoucnost. O tom jsou přesvědčeni nejen téměř všichni významní výrobci osobních automobilů, ale také první výrobci motocyklů. V jejich čele stojí legendární značka Harley-Davidson. Siemens je na rozvoj elektrické mobility v jedné i dvou stopách připraven moderními nabíjecími stanicemi.

Data s cenou zlata

Data jsou velmi cennou komoditou a pro uživatele inovativní platformy Siemens Railigent v oblasti železniční dopravy to platí dvojnásob. Inovativní způsob získávání, zpracování a využívání dat přináší revoluci do řízení železniční dopravy.

I železniční doprava začíná být 4.0

V druhé polovině 20. století ztrácela železniční doprava na významu. Markantní to bylo zvláště v přímém porovnání s rozvojem silniční a letecké dopravy – železnice zažívala období stagnace a útlumu. Příčinou byla její technická zastaralost a strnulost. V poslední době se však v souvislosti s tím, jak se modernizují tratě i vozidla, železnice opět stává konkurenceschopnou, zejména při přepravách na střední vzdálenosti. V rozmezí let 2014 a 2015 například v ČR došlo k meziročnímu nárůstu přepravních výkonů v dálkové osobní železniční dopravě o 11 %. Pro cestující je důležitá jak krátká doba cestování, tak i možnost plnohodnotného využití času stráveného na cestě. Mnoho cestujících dnes například považuje za samozřejmost, že se ve vlaku může připojit k internetu. K tomu poskytuje moderní železnice i bezpečnou, klidnou a tichou jízdu a palubní služby včetně cateringu. I v nákladní dopravě…