Články, www stránky strana 38

Města bez potravinářského průmyslu nepřežijí

Někdy před čtyřmi tisíci lety už rolníci dokázali získat tolik jídla, že uživili řemeslníky, obchodníky, úředníky či učence, kteří si jako sídlo vytvořili města. Nicméně tehdy stejně jako dnes zůstala města závislá na zemědělské produkci, která se i kvůli rostoucí poptávce musí stále měnit.

Čistírny pro třetí tisíciletí

Čistírny odpadních vod většinou nebývají stavby, které by příliš přitahovaly zájem veřejnosti. Ty od společnosti Environment Commerce CZ ale představují výjimku. Jejich kruhové budovy připomínající okrasné skleníky v sobě totiž skrývají pokročilou technologii s plně automatickým provozem řízeným systémem Siemens.

Chytré nemocnice

Stárnutí populace. Civilizační choroby. Nové a exotické nemoci. Tlak na kvalitu zdravotní péče, bezpečnost a pohodlí pacienta. Ale současně požadavek na maximální efektivitu vynakládaných prostředků, zkracování pohybu v zařízení, nedostatek odborného personálu nebo otázky kolem ochrany osobních dat. To všechno jsou témata, která stojí před nemocničními zařízeními a předurčují jejich budoucí podobu.

Nejúspornější semafor na světě

Rozvoj semaforů kopíruje silniční dopravu. Se zvyšujícím se množstvím automobilů vzrůstal počet světelných signalizačních zařízení a z jednoduchých, dálkově ovládaných návěstidel se po nástupu elektronických obvodů postupně stala automatizovaná zařízení propojená do systémů, které umožňují projet na zelenou několik křižovatek za sebou. U světelné signalizace, podobně jako u automobilů, hraje klíčovou roli spotřeba, spolehlivost a bezpečnost. Vědci společnosti Siemens, nyní vyvinuli nejúspornější semafor na světě.

„Křídla“ od Daniela Libeskinda jsou nejen impozantním uměleckým dílem, jež zdobí novou budovu Siemens, ale i významným symbolem propojujícím jednotlivé části města i firmy samotné. Okolní fasády jsou osazeny množstvím oken, která osvětlují nejen vnitřní prostory, ale i dvory a atria.

Nové sídlo vedení společnosti Siemens

Nové sídlo vedení společnosti Siemens v centru Mnichova je jedním z nejmodernějších a „nejzelenějších“ kancelářských komplexů na světě. Slavnostně bylo otevřeno v červnu 2016.

Crystal: průzračně čistý a technicky dokonalý

V roce 2012 společnost Siemens otevřela v Londýně novou budovu s příznačným názvem Crystal, která způsobila převrat v dosavadním chápání „zelených budov“. Crystal se stal z poloviny novým londýnským domovem společnosti Siemens a sídlem světového kompetenčního centra Siemens zaměřeného na řešení pro města.

Jak dát sklu a oceli mozek

Dobří architekti se vždy pokoušeli vdechnout svým budovám duši. Dnes už jim nové technologie umožňují dát budovám i „mozek“ – schopnost reagovat rychle a účinně na neustálé změny podmínek a požadavků. V nejlepším případě jsou tedy výsledkem skutečně „živé“ budovy.

Velmi přizpůsobivá „krabice“

Nástup obnovitelných zdrojů vzbudil otázku, jak energetici dokážou zkrotit jimi způsobené nestability v síti. Zatím se jim to daří dobře, a na trh už vstupuje nová generace nástrojů, které jejich možnosti ještě rozšíří. Brzy byste mohli mít jeden takový u vás v ulici.

Aspern – jak se žije v laboratoři

Na severovýchodním okraji Vídně, v místech, kde v minulosti bývala letištní plocha, se již několik let čile rozrůstá nové předměstí jménem Aspern. Není to však pouze další z mnoha tuctových městských periferií. Toto je laboratoř, kde se simuluje život budoucích měst, kde se vědci, urbanisté, ale i běžní rezidenti společně učí, jak sladit požadavky na komfortní bydlení s energeticky úspornými technologiemi a novými distribučními soustavami.

Hybridní budoucnost letectví

Objem letecké dopravy vytrvale roste a s ním i obavy o dopady na životní prostředí. Vyřešit ekologické, ale i ekonomické otazníky by dopravcům měly pomoci letouny s hybridním elektrickým pohonem. Zdá se, že jejich nástup se blíží.

První let rekordního elektromotoru

Začala se psát nová kapitola letectví – v Německu zdárně proběhl první let letadla s elektrickým motorem o výkonu 260 kW, což je v této kategorii světový rekord. O pohon letadla se postaral speciálně vyvinutý elektromotor Siemens s mimořádným poměrem hmotnost/výkon.

Metro bez lidské obsluhy – rychlejší, bezpečnější

Soupravy metra jezdící bez lidské obsluhy nejsou ničím novým, v některých evropských městech se takovéto vlaky pohybují již více než 25 let. Nejdéle je bezobslužné metro v provozu ve francouzském Lille – od roku 1983. Bezobslužným provozem metra se dnes mohou pochlubit rovněž v Londýně, Lyonu, Turíně, Budapešti či Barceloně.