Články, www stránky strana 36

STROMEČEK, KTERÝ JEN TAK NEODPADÁ

Nejspíše jako zbytečné plýtvání přišlo Olafu Rehmovi, inženýru společnosti Siemens, vyhazovat vánoční stromeček už na Tři krále. Rozhodl se tedy problém vyřešit jednoduchým způsobem – vyrobil si stromeček vlastní, který nejenže neopadá, ale jenž vydrží v podstatě vše. Stromeček je totiž vytištěný ve speciální 3D tiskárně z oceli legované niklem, která patří k nejhouževnatějším druhům oceli a odolává teplotám až do 1300 °C. Primárně se proto využívá například ve spalovacích komorách plynových turbín. Stromeček, na kterém si vyláme svůj pověstný zub i sám čas, tak hezky demonstruje možnosti 3D tisku, s jehož pomocí je možné vyrábět i součástky jinak jen těžce dosažitelných tvarů.

Klíč k digitální komunikaci

Digitalizace hraje v průmyslových odvětvích stále důležitější roli. S tím souvisí rostoucí potřeba zaznamenávat a analyzovat obrovská množství dat. Siemens reaguje na tento trend cloudovou platformou Mindsphere.

Elektřina uložená v pohybu

Každý jistě zná situaci, kdy má rozdělanou práci na počítači, sleduje zápas v televizi nebo má například rozpečenou večeři v troubě a z ničeho nic vypadne elektřina. Proud sice po čase naskočí, neuloženou práci vám ale již nikdo nevrátí, skóre zápasu se mezitím změnilo a lasagne už také nebudou al dente. Tyto drobné domácí komplikace člověk většinou zapomene hned poté, co se o ně druhý den podělí s kolegy v práci, v některých odvětvích ovšem mohou mít výpadky elektrického proudu doslova fatální následky.

Nejmodernější česká pekárna

Na okraji podkrkonošské obce Choustníkovo Hradiště poblíž Kuksu by současnou nejmodernější českou průmyslovou pekárnu pravděpodobně nikdo nehledal. Přesto zde v loňském roce vyrostla za bezmála půl miliardy korun stavba, která ve svých útrobách skrývá nejpokročilejší průmyslovou automatizační a pekárenskou technologii. Plně automatizovanou výrobu zajišťuje mimo jiné patnáct nejmodernějších řídicích systémů Simatic S7-1500 od společnosti Siemens.

E-busy přispívají k rozvoji ekologické dopravy

Tichá a čistá hromadná elektrická doprava je jedním ze synonym chytrých měst. Aby však vysokým nárokům těchto měst vyhověla beze zbytku, musí být elektrodoprava rovněž velmi přesná, plynulá a také flexibilní. Základní otázkou proto je, jak pro elektrovozidla zajistit přísun a akumulaci elektrické energie na takové úrovni, aby se tento druh dopravy mohl pyšnit všemi uvedenými atributy.

Skladování energie v horkých kamenech

Německo si dalo za cíl nahradit 55 až 60 procent spotřebované energie energií z obnovitelných zdrojů. Do roku 2050 by to pak mělo být celých 80 procent. V roce 2015 se Německo dostalo na hodnotu 30 procent z celkové hrubé produkce elektřiny. Z toho celých 9 procent připadalo na větrné turbíny, jejichž počet nejen v Německu stále roste. Jeden díl v této energetické skládance ovšem stále chybí. Je jím komplexní systém pro bezpečné uchovávání přebytečné energie.

Odstraňování úzkých míst

Jeden z nejtěžších úkolů, který dnešní doprava se svojí kvantitou a složitostí ukládá stavebním inženýrům, je odstraňování úzkých míst na dopravních tepnách. Budování mostů, tunelů či průplavů umožňuje zachovat nebo i navýšit dopravní prostupnost, často však bývá i ukázkou současného stavitelského mistrovství a důmyslného uplatnění nejmodernějších technologií v praxi.

Průmysl 4.0: Jak digitalizace mění svět Food & Beverage

Nové trendy a inovativní technologie pro oblast Food & Beverage ovládli 22.září pražský hotel Chateau St. Havel. Odborníci ze společnosti Siemens a vybraní specialisté z oblasti Food & Beverage představili řešení, která odpovídají na současné a budoucí požadavky tohoto odvětví.

Opravdová změna na videohry a reklamu teprve čeká

Když videohra Pokémon Go získala přes sto milionů hráčů ve světě, začali teprve lidé z marketingu přemýšlet, jak toho komerčně využít. „Příště to budou chtít mít vymyšleno včas,“ říká Michal Rybka, psycholog a odborník na videohry.

Když auta začnou hovořit

Po silnicích a dálnicích budoucnosti nebo kolem nich by neměli proudit jen cestující a materiál, ale také informace. Jejich rychlá a efektivní výměna by měla zásadně změnit silniční dopravu i náš zážitek z ní.

Enzym CRISPR (zeleně a červeně) se připojuje k dvojité šroubovici DNA (fialová a červená), aby jí kus vystřihl.

REVOLUČNÍ ÚPRAVA GENU ČLOVĚKA

V příštích letech chce být světovou velmocí v biotechnologiích Čína. Vědci z fakultní nemocnice Sečuánské univerzity ve městě Čeng-du se jako první pokusí k léčbě lidí použít přepisování genů pomocí technologie CRISPR/Cas9 (zkráceně často CRISPR). S její pomocí se pokusí v některých imunitních buňkách pacientů vymazat jeden gen (gen PDCD1). Ten představuje jednu z několika pojistek, které chrání zdravé lidské buňky před napadením vlastním imunitním systémem. Vědci se vlastně pokusí učinit lidské obranné buňky agresivnějšími, tedy upravit je tak, aby potenciální cíle napadaly „ochotněji“ a častěji. Pokud vše půjde dobře, na řadu by měly brzy přijít testy u pacientů v konečné fázi rakoviny. Pokud se u této skupiny projeví alespoň nějaký efekt, řady testovaných pacientů by se měly i nadále rozšiřovat. V té době by mohlo dojít k testování prvních pacientů, jimž by imunoterapie mohla pomoci…

NEJDELŠÍ GALERIE NA SVĚTĚ

Stockholmské metro patří mezi místa, která rozhodně musíte navštívit, pokud zamíříte do švédské metropole. S délkou 110 kilometrů totiž bývá označováno za nejdelší výtvarnou galerii světa. Rekonstrukce původně fádních stanic začala již v 50. letech minulého století a proměny trvají dodnes. Z nudných prostor metra se tak stala dechberoucí umělecká díla, na jejichž výzdobě se podílelo více než 150 sochařů a malířů. V současnosti je zkrášleno přes 90 ze 100 stanic, přičemž každá je něčím unikátní. Jednou z nejoblíbenějších stanic je Solna Centrum. Vypadá jako jeskyně, plastický strop zdobí jasně červená barva a po stěnách se táhne kilometrový smrkový les. Vstup do metra může také evokovat bránu do pekel.