Homepage
Vlakem až do oblak
Cloudy začínají pomalu pronikat do většiny oborů. Výjimkou nejsou ani železnice. Ve Švýcarsku, na železniční trati, která vede z Zermattu na vrchol Gornegratu, jenž se tyčí do výšky 3 089 m n.m., funguje od loňského roku první cloudový řídicí systém vlakové dopravy. Do oblak tak nevystoupaly jen vlaky a jejich pasažéři, ale díky řídicímu systému, IT infrastruktuře a aplikačnímu softwaru od společnosti Siemens, i celý drážní systém.
Na zelené vlně
Myšlenka zelené vlny v dopravě není žádnou novinkou, ovšem s moderní bezdrátovou komunikací a vzájemným propojením účastníků silničního provozu a dopravní infrastruktury vznikají zcela nové možnosti pro zvyšování efektivity dopravy i snižování ekologické zátěže. Siemens již realizoval celou řadu projektů zelené vlny v evropských městech.
Na zelené vlně
Myšlenka zelené vlny v dopravě není žádnou novinkou, ovšem s moderní bezdrátovou komunikací a vzájemným propojením účastníků silničního provozu a dopravní infrastruktury vznikají zcela nové možnosti pro zvyšování efektivity dopravy i snižování ekologické zátěže. Siemens již realizoval celou řadu projektů zelené vlny v evropských městech.
Výroba elektřiny se ocitá v rozbouřených vodách
Při výrobě elektřiny se čas počítal v desetiletích. V těchto jednotkách se celkově plánovaly a pak připravovaly a opravdu stavěly velké výrobní zdroje, v takových jednotkách se také počítalo s jejich využíváním a pak uvažovalo o jejich rekonstrukci, a na takovou dobu se plánovala i jejich náhrada, když dosluhovaly. V týchž jednotkách je potřeba počítat i nyní, ale okolní svět to přestává umožňovat. A tak přestává být jasné, kam zamíří elektroenergetika už v nejbližších letech.
Svoboda pohybu pro handicapované
Dojet někam autem je dnes pro většinu lidí naprosto samozřejmé. Pro handicapované je ale řízení vozu často nesplnitelným snem. Možností, jak pohodlně a bez cizí pomoci řídit auto z invalidního vozíku, totiž moc není; a přitom právě možnost svobodného pohybu je pro handicapované klíčovou otázkou. Řešením může být Elbee, unikátní vozidlo pro handicapované, které vyvinula společnost Elbee Mobility.
Digitalizace řeší aktuální potřeby průmyslu
Již uplynuly přibližně dva roky od našeho posledního rozhovoru s ředitelem divizí Digital Factory a Process Industries and Drives společnosti Siemens ČR panem Wolgangem Weisslerem. Od té doby se mnohé změnilo a nazrál tedy čas sejít se s ním znova. Jeho myšlenky vám zprostředkováváme ve formě následujícího článku.
Průmysl 4.0 přináší jak příležitosti, tak i nová rizika
„Česká republika je vysoce stabilní ekonomikou v rámci Evropské unie, průmysl nás živil, živí a jsem přesvědčen o tom, že ještě dlouho živit bude. I v minulosti procházel mnoha změnami a transformacemi a vždy se dokázala adaptovat a vždy byl hnací silou české ekonomiky. Dnes prochází něčím, čemu říkáme Průmysl 4.0, který představuje další z velkých strukturálních změn, jež průmysl čekají. Myslím si, že tato změna v sobě obsahuje jak rizika, tak příležitosti,“ říká v úvodu našeho rozhovoru Radek Špicar, víceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.
STROMEČEK, KTERÝ JEN TAK NEODPADÁ
Nejspíše jako zbytečné plýtvání přišlo Olafu Rehmovi, inženýru společnosti Siemens, vyhazovat vánoční stromeček už na Tři krále. Rozhodl se tedy problém vyřešit jednoduchým způsobem – vyrobil si stromeček vlastní, který nejenže neopadá, ale jenž vydrží v podstatě vše. Stromeček je totiž vytištěný ve speciální 3D tiskárně z oceli legované niklem, která patří k nejhouževnatějším druhům oceli a odolává teplotám až do 1300 °C. Primárně se proto využívá například ve spalovacích komorách plynových turbín. Stromeček, na kterém si vyláme svůj pověstný zub i sám čas, tak hezky demonstruje možnosti 3D tisku, s jehož pomocí je možné vyrábět i součástky jinak jen těžce dosažitelných tvarů.